«Η Πλημμύρα» του Jerzy Hoffman σε πρώτη προβολή στην Ελλάδα

Η μεγαλύτερη υπερπαραγωγή του πολωνικού κινηματογράφου

| 13/09/2016

Την ταινία «Potp Redivivus – Η Πλημμύρα», υποψήφιας για Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας το 1975, του πολυβραβευμένου Πολωνού σκηνοθέτη, Jerzy Hoffman θα προβάλλει η New Star, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, από τις 8 Σεπτεμβρίου. Να σημειωθεί, ότι σε ειδικές προβολές, μετά τις 29/9, θα παρουσιαστεί και η πλήρης έκδοση της ταινίας με συνολική διάρκεια 315΄.

Πρόκειται για την μεγαλύτερη υπερπαραγωγή του πολωνικού κινηματογράφου, με χιλιάδες κομπάρσους, 23.000 κοστούμια και 500 μέρες γυρισμάτων!

Μπορεί ο Jerzy Hoffman (Γιέρζι Χόφμαν) να θεωρείται από τους κορυφαίους σκηνοθέτες του πολωνικού κινηματογράφου και να φέρει τον τίτλο του εν ζωή κλασσικού σκηνοθέτη, όμως, καμία ταινία του δεν έχει προβληθεί ποτέ στην χώρα μας. Δεκαετίες μετά το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, η «NEW STAR» θα προβάλλει μια σειρά ταινιών του Jerzy Hoffman, ανάμεσα στις οποίες – η ξεκαρδιστική μαύρη κωμωδία  «Γκάγκστερς και Φιλάνθρωποι», καθώς και το τρίτο μέρος της επικής «Τριλογίας» του Σενκέβιτς, «Ο Συνταγματάρχης Βολοντογιόφσκι», που θα προβληθούν  τους επόμενους μήνες. Μάλιστα, θα έχουμε την ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά τον ίδιο τον σκηνοθέτη.

%cf%80%ce%bb%ce%b7%ce%bc%ce%bc%cf%85%cf%81%ce%b11

Η «Πλημμύρα» είναι μια ταινία, που δείχνει τον πόλεμο σε όλες του τις εκφάνσεις. Πόλεμος κατά του εισβολέα εχθρού και πόλεμος κατά του «μικρού εγώ», στον οποίον δεν βγαίνουν όλοι νικητές.

Η αγνή αγάπη του ήρωα για την Ολένκα θα τον ανυψώσει στο βάθρο της αιώνιας δόξας, αφού θα υμνηθεί από πολλές γενιές των συμπατριωτών του, χάρη στην επιδέξια πένα του Σενκέβιτς και στο σκηνοθετικό ταλέντο του Χόφμαν. Θα περάσει από φωτιά και σπαθί, από βασανιστήρια και αιχμαλωσία. Θα ξεπλύνει τη ντροπή με το ίδιο του το αίμα, για να μπορεί να την ξανακοιτάξει στα μάτια Εκείνην που τόσο αγάπησε.

Ο πρωταγωνιστής θα βρει στο τέλος, όπως κάθε τραγικός ήρωας, την κάθαρση – λύτρωσή του στο όνομα της αγάπης.

%cf%80%ce%bb%ce%b7%ce%bc%ce%bc%cf%85%cf%81%ce%b12

Η ταινία εξελίσσεται τον 17ο αιώνα κατά τη διάρκεια της σουηδικής εισβολής κατά της πολωνικής-λιθουανικής Κοινοπολιτείας, τα έτη 1655-1658, που είναι γνωστή ως “Η Πλημμύρα” η οποία τελικά ματαιώθηκε από τις πολωνικές-λιθουανικές δυνάμεις. Ωστόσο, το ένα τέταρτο του πληθυσμού της πολωνικής-λιθουανικής Κοινοπολιτείας έχασαν τη ζωή τους μέσα από τον πόλεμο και την πανούκλα, και η οικονομία της χώρας καταστράφηκε.

Ο Άντζεϊ Κμίτιτς, αφού απόκτησε τιμές και δόξα στο πεδίο της μάχης, έρχεται στο εξοχικό των Μπιλέβιτς για να εκπληρώσει την τελευταία επιθυμία του μέντορα και προστάτη του. Να γίνει δικαιούχος κληρονόμος του, ζητώντας το χέρι της εγγονής του Αλεξάνδρας (Ολένκα για τους δικούς της). Ωστόσο ο οξύθυμος χαρακτήρας του Κμίτιτς και οι άξεστοι, καβγατζήδες σύντροφοί του, τον βάζουν σε μπελάδες. Για να εκδικηθεί τη δολοφονία των αξιωματικών του, που σκοτώθηκαν σε κάποια συμπλοκή με τους ντόπιους σε μία ταβέρνα, βάζει φωτιά στο γειτονικό κτήμα. Την ίδια στιγμή πάνω από την Πολωνική αυτοκρατορία εμφανίζεται η απειλή της εισβολής του στρατού του Σουηδού βασιλιά Καρόλου Γουσταύου.

Ο Κμίτιτς είναι ένας άνθρωπος του πολέμου που εμπλέκεται τυχαία στον πόλεμο αλλά και λόγω των συνθηκών. Ο κύριος λόγος όμως είναι ο θαυμασμός στο πρόσωπο που θεωρούσε αυθεντία και υπόδειγμα ηθικής.

%cf%80%ce%bb%ce%b7%ce%bc%ce%bc%cf%85%cf%81%ce%b14

Η δικαιοσύνη στη ζωή φαίνεται εδώ να αποκαθίσταται δίνοντας την ευκαιρία στους έχοντες αγνές προθέσεις και στους δυνατούς να παλέψουν για την πατρίδα και την καρδιά της γυναίκας που αγαπούν. Σε ένα πρωταγωνιστή που δεν μπορείς να ξεχωρίσεις αρχικά τον γνήσιο πατριώτη από τον καιροσκόπο θα επικρατήσουν η λογική και η δύναμη της καρδιάς του. Στη δύσκολη κατάσταση που έχει βρεθεί ο βασιλιάς, σοφά, θα του δείξει την πρέπουσα εμπιστοσύνη και ο ήρωάς μας θα λάβει τις δέουσες τιμές που του αξίζουν.

Η Ολένκα στην ουσία είναι η προσωποποίηση της Πολωνίας που προσπαθεί να κερδίσει τον έρωτά της. Καταφέρνει στον ήρωα τελικά διπλό επίτευγμα, να σώσει την Πατρίδα του και τον έρωτά του. Θα κερδίσει σε αυτόν έτσι μια νέα ζωή εν ειρήνη όπου αποκαθίσταται το όνομά του.

Πριν από λίγα χρόνια αποφάσισαν να ψηφιοποιήσουν τα αρνητικά της ταινίας και να την αποκαταστήσουν πλήρως. Το Πολωνικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου εξέφρασε την επιθυμία του να αποκαταστήσει τα χρώματα και τον ήχο και να καθαρίσει το φιλμ των 35mm. Η ομάδα, που ανέλαβε αυτό το έργο (σε συνεργασία με τον οπερατέρ του «ΡΟΤΟΡ» Γιέρζι Βούϊτσικ) πέτυχε εκπληκτικά αποτελέσματα. Το αποχρωματισμένο από τον χρόνο φιλμ, χάρη στους επιδέξιους ειδικούς και τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες, απόκτησε εξαιρετικά χρώματα κι άρχισε να δείχνει περισσότερο ενδιαφέρουσα από πολλά σύγχρονα block-busters. Ο Γιέρζι Χόφμαν εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ από το αποτέλεσμα, που έλαβε μια απροσδόκητη απόφαση. Nα μεταφέρει την ταινία στην μεγάλη οθόνη για τον σύγχρονο θεατή και να «φρεσκάρει» την ταινία, να την κάνει περισσότερο δυναμική. Πήρε λοιπόν γι’ αυτή τη δουλειά τον νεαρό μεν, έμπειρο δε οπερατέρ Μάρτιν Μπαστκόφσκι, με τον οποίο είχε συνεργαστεί σε αρκετές από τις τελευταίες του ταινίες.

%cf%80%ce%bb%ce%b7%ce%bc%ce%bc%cf%85%cf%81%ce%b15

Ο στόχος που έθεσε ο Χόφμαν ήταν αρκετά ακραίος. Αποφάσισε να αφαιρέσει από την ταινία ένα μεγάλο μέρος του υλικού για να φτιάξει μια σύγχρονη, δυναμική ταινία. Ο Μπασκόφσκι έκοψε πάνω από 2 ώρες από την πρωτότυπη έκδοση.
Η νέα έκδοση διαρκεί 186΄ από 315΄που ήταν η πρωτότυπη έκδοση. Η ταινία έχει ψηφιοποιηθεί στην υψηλότερη ανάλυση 4Κ (4 φορές περισσότερα pixel οριζόντια σε σχέση με Full HD). Πολλές σκηνές άλλαξαν και πολλά γεγονότα αφαιρέθηκαν, αλλά όσο παράξενο κι αν φαίνεται η νέα έκδοση διατήρησε όλη τη μαγεία, την ατμόσφαιρα και το πάθος της πρώτης ταινίας. Η ταινία ονομάστηκε «Πλημμύρα. Η Επιστροφή», και προβλήθηκε στην Πολωνία 40 χρόνια μετά την πρώτη εκδοχή. Κριτικοί και θεατές υποδέχτηκαν πολύ θερμά την «Επιστροφή», ο δε πρωταγωνιστής Ντάνιελ Ολμπρίχσκι δήλωσε μετά την πρεμιέρα, ότι δεν είχε χειροκροτηθεί τόσο πολύ ούτε στην πρώτη πρεμιέρα του «ΡΟΤΟΡ».