Στήλη: SmassingCulture
Κόμικ, sci - fi, κινηματογράφος, υπερήρωες, animation, πολιτική και κοινωνία

Η τσαλακωμένη ουρά: η παιδικότητα του Saint-Exupéry συναντά το ελληνικό κόμικ

«Υπάρχουν πράγματα στη ζωή που είναι καλό να μην τα κάνεις μόνος σου»,

| 31/03/2017

ce97-cea4cf83ceb1cebbceb1cebacf89cebcceadcebdceb7-ce9fcf85cf81ceac-ce95cebecf8ecf86cf85cebbcebbcebf-cea4ceb5cebbceb9cebacf8cΟ Σταύρος Κιουτσιούκης γράφει και η Έφη Θεοδωροπούλου σχεδιάζει μια από τις πιο γλυκόπικρες και ευαίσθητες ιστορίες  των εκδόσεων 9η Διάσταση για όσα μας κάνουν να νοσταλγούμε την παιδική μας ηλικία…

O Σταύρος Κιουτσούκης μας έχει συνηθίσει σε δουλειές τύπου Νικολέτ, προκλητικές με έναν τρόπο. Αυτή τη φορά λοιπόν περιμέναμε κάτι πιο υπερβολικό στα όρια του γελοίου και του παράλογου, αλλά διαψευστήκαμε. Δεν έχει σεξουαλικές φαντασιώσεις , ούτε ερωτικά βοηθήματα . Το «Η τσαλακωμένη ουρά» είναι μια τρυφερή ιστορία, σαν παρμένη από παιδικό όνειρο. Σε αυτό συνέβαλε και η Έφη Θεωδοροπούλου με το αέρινο και μινιμαλιστικό σχέδιο, που θυμίζει κάτι από ευρωπαϊκό κόμικς.

Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή. Βρισκόμαστε στο έτος 2001, καλοκαίρι σε μια ελληνική παραλία στην Καλλικράτεια της Χαλκιδικής. Εκεί η Ρω, μια νεαρή κοπέλα, βρίσκει ένα ημερολόγιο με ημερομηνία της τελευταίας εγγραφής 5 Αυγούστου, όπως ήταν και εκείνη την μέρα, οπότε αποφασίζει να ακολουθήσει τις δραστηριότητες της μυστηριώδους γράφουσας. Από εκεί και έπειτα το παρόν μπλέκεται με το παρελθόν και το πραγματικό με το φανταστικό, έτσι ώστε η Ρω να ξαναζήσει τα γεγονότα της 5ης Αυγούστου, με την γριά κυρία του ημερολογίου, τον σοφέρ της Ωγκύστ και την έπαυλή της με τις αλεπούδες. Σε αυτό το φανταστικό ταξίδι, η Ρω μπλέκει και τον φίλο της σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στο χρόνο, σε μέρη και καταστάσεις που κάτι τους θυμίζουν…

H αλεπού ως κεντρικό σύμβολο στο κόμικ λειτουργεί ως στοιχείο μετάβασης από το πραγματικό στο φανταστικό παράλληλο σύμπαν. Είναι το στοιχείο της αθωότητας που τσαλακώνεται από την πίεση της καθημερινότητας, εξ’ ου και ο τίτλος, είναι αυτό το μικροπράγμα που κάνουμε όταν θέλουμε να ταξιδέψουμε και να ξεφύγουμε. Ως ζώο έχει μια ταύτιση στον κόσμο της λογοτεχνίας με την νόηση και την εξυπνάδα, ενώ άλλοτε συμβολίζει την μεταμόρφωση. Στο «μικρό πρίγκιπα», η αλεπού ζητά από τον μικρό πρίγκιπα να τον δαμάσει, αυτός αρνείται και μέσα από την μικρή ιστορία αναδεικνύεται η σημασία της φιλίας και της αποδοχής του άλλου ως αυθύπαρκτη οντότητα. Ακόμη και η εποχή μιας μακρινής εποχής έχει τη σημασία της.Το 1935 που είναι το παράλληλο σύμπαν με το 2001, έχει μια ασφάλεια ότι ως χρονολογία συμβολίζει κάτι νοσταλγικό και αγνό και έτσι μας είναι ευκολότερο να δημιουργήσουμε αυτή την νοητή απόσταση χρόνων από το παρόν της ιστορίας. Σε δεύτερο επίπεδο αποτελεί μοτίβο στα σενάρια του Σταύρου, το νοσταλγικό στυλ, ειδικά σε αυτοκίνητα, όπως αποδεικνύεται και από το τέλος του κόμικ.tsalakomeni-oura-1

«Υπάρχουν πράγματα στη ζωή που είναι καλό να μην τα κάνεις μόνος σου», αυτό είναι το κεντρικό μότο του κόμικ που αποτελεί συγχρόνως και κομμάτι του προλόγου. Σίγουρα η συνεργασία σεναρίου και σχεδίου σε αυτό το κόμικ είναι από αυτές τις επιτυχημένες περιπτώσεις του ρητού. Αν και η Έφη Θεωδοροπούλου πρώτη φορά επιχειρεί να ασχοληθεί με μια μεγάλου μήκους δουλειά, εντούτοις φέρνει εις πέρας το σχεδιαστικό κομμάτι, καταφέρνοντας να εκφράσει με λεπτές λιτές γραμμές και σχήματα, τις απαιτήσεις που θέτει το σενάριο του Σταύρου Κιουτσούκη, ο οποίος απέδειξε ότι μπορεί να μεταπηδήσει εύκολα σε διαφορετικά στυλ θεμάτων και αφήγησης.