Ολη η εξουσία στην κερκίδα! - Βιβλίο του Θάνου Σαρρή

“Η μπάλα στην κερκίδα” είναι το ποδόσφαιρο που θα θέλαμε

| 14/12/2018

Η μπάλα στην κερκίδα, τα παιδιά στην κερκίδα και το βιβλίο του Θάνου Σαρρή φτιαγμένο από συνθήματα που αντέχουν στον χρόνο. “Η φαντασία στην εξουσία”, “Μέχρι τη νίκη, πάντα”, “Όλη η εξουσία στα σοβιέτ”, είναι η ραχοκοκαλιά του μυθιστορήματος. Μα, επαναστατικά/πολιτικά μηνύματα σε μια ιστορία οπαδικής, ποδοσφαιρικής, τρέλας; Δεν γίνεται αλλιώς. Αν ο πόλεμος είναι η συνέχιση της πολιτικής με άλλα μέσα, το ποδόσφαιρο είναι αποτύπωση του κυρίαρχου συστήματος που υπηρετεί η πολιτική. Το ποδόσφαιρο αντανακλά, εν μέρει, τη διάθεση της κοινωνίας, την ένταση της ταξικής πάλης και το ταξικό πρόσημο που κυριαρχεί στις κερκίδες. Το ποδόσφαιρο είναι πολύ σοβαρή υπόθεση, είτε ερασιτεχνικό είτε επαγγελματικό. Ο συγγραφέας διαβάζοντας το σήμερα καταλαβαίνει που παίζεται το παιχνίδι και πώς παίζεται. Ο συγγραφέας γνωρίζει πως το πνεύμα του καπιταλισμού διαποτίζει το σώμα του ποδοσφαίρου, η φιλοσοφία του κυριαρχεί σε κάθε κατηγορία. Ο συγγραφέας ελπίζει σε κάτι διαφορετικό, σε κάτι που δεν κάνει διακρίσεις και βάζει μπροστά τα συμφέροντα αυτών που αγαπάνε ανιδιοτελώς το πιο λαϊκό άθλημα του κόσμου. Συνεπώς, όταν επιστρέψει την μπάλα στο γήπεδο με ένα τρόπο θα το κάνει, με τον κινηματικό, τον ριζοσπαστικό, το συλλογικό πνεύμα πάνω απ’ όλα και η φωνή στην κερκίδα να προχωρά την ιστορία. Η μπάλα στην κερκίδα και όλη η εξουσία στα παιδιά της.

“Η μπάλα στην κερκίδα” -από τις εκδόσεις Οξύ- έχει τη γοητεία της νοσταλγίας και τη θαλπωρή του ρομαντισμού. Δεν πρόκειται όμως για έκθεση ιδεών ή ένα ιδιαίτερο ευχολόγιο, αλλά για αντίδραση απέναντι στη δυστοπία που είναι εδώ και πληγώνει το άθλημα που λατρεύει ο λαός. Η δυστοπία είναι αποτέλεσμα του αδηφάγου καπιταλιστικού συστήματος που στον κόσμο του ποδοσφαίρου βλέπει μόνο κέρδος. Με αυτή “γεμίζει” την μπάλα και προσελκύει επιχειρηματίες κοινούς τυχοδιώκτες, αεριτζήδες που θέλουν την οικονομική δύναμη και τα μακροπρόθεσμα οφέλη που προσφέρει αυτό το ποδόσφαιρο. Ο Σαρρής όμως δεν γράφει ένα βιβλίο που εξαντλείται στη λογική του συνθήματος και είναι αποτέλεσμα της κυριαρχίας του θυμικού. Όχι. Ο Σαρρής, ως δημοσιογράφος γνωρίζει καλά τον χώρο του ποδοσφαίρου και καταλαβαίνει πως ορισμένες άμεσες διεκδικήσεις είναι εφικτές στο νοσηρό περιβάλλον του χώρου. Κι αν το σύνθημα είναι η βάση, η έρευνα είναι το υλικό για να μας δώσει κάτι αξιόλογο. Η έρευνα για τα μοντέλα διοίκησης ομάδων ποδοσφαίρου λαϊκής βάσης. Χρειάζεται όμως και ο μύθος και ο Σαρρής μας τον δίνει.

Το κομμάτι της μυθοπλασίας αντλείται από τον οπαδό, αυτόν που είναι εκεί για την ομάδα του, πάντα, για την καψούρα του. Το όνομα του ήρωα είναι Άλεξ, αλλά σε αυτόν υπάρχουν όλοι οι οπαδοί που απλά αγαπάνε, πονάνε, την ομάδα τους. Το αστικό τοπίο έχει σημαντικό ρόλο στην διαμόρφωση και εξέλιξη της ιστορίας και είναι αυτό που “συνομιλεί” με τον Αλεξ. Πάνω του στήνει τον μύθο ο Σαρρής και είναι αυτός που “δέχεται” το υλικό της έρευνας που έχει κάνει. Δύσκολη η ισορροπία μεταξύ έρευνας και μυθοπλασίας, όμως δεν χάνεται κι αυτό είναι κομβικό για το ύφος και τη φυσιογνωμία του βιβλίου. “Θα πάρουν οι οπαδοί των “μοβ” την κατάσταση στα χέρια τους; Θα μείνουν όρθιοι απέναντι στην εξουσία του μεγαλοεπενδυτή που θέλει να εκμεταλλευτεί την ομάδα; Αγωνία, άγχος, ένταση, διαπλεκόμενα ΜΜΕ, ελπίδα, οργή, αποφασιστικότητα…

Ο Σαρρής είναι άμεσος, με έντονο ρυθμό αφήγησης, χωρίς όμως να χάνει τον προσανατολισμό του. Πειθαρχημένος, αφοσιωμένος, σε αυτό που θέλει να παρουσιάσει, συνδυάζει τον ρεαλισμό με το πνεύμα του ρομαντισμού. Το γεγονός ότι το βιβλίο είναι τόσο, μα τόσο, κοντά στην αθλητική/πολιτική πραγματικότητα, προσθέτει στην πρόζα και στην πλοκή. “Η μπάλα στην κερκίδα” είναι το ποδόσφαιρο που θα θέλαμε.

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Σπούδασε αθλητική δημοσιογραφία και παρά την αγάπη και την ενασχόλησή του με τη λογοτεχνία, συνεχίζει να ασχολείται με το αθλητικό ρεπορτάζ. Έχει εργαστεί σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιοφωνικούς σταθμούς, κάνοντας βιβλιοπαρουσιάσεις