«Το βασίλειο», του Jo Nesbo

Δεν περιμένεις τίποτα, όλα είναι εδώ!

| 14/11/2020

Η οικογένεια είναι πατρίδα, είναι θρησκεία, είναι βασίλειο. Και το βασίλειο το υπερασπίζεσαι με τη ζωή σου! Το σχήμα αυτό ακούγεται και είναι απλό, συντηρητικό, αλλά αληθινό και ό,τι είναι αληθινό είναι και απόλυτο. Καλό ή κακό. Σε αυτό το ισχυρό σύνολο ο άνθρωπος επιλέγει πώς θα δέσει τα κομμάτια του: με αγάπη ή βία. Το σχήμα χάνει την απλότητα του όταν τα δύο μπλέκονται και δημιουργούν κάτι εξίσου ισχυρό. Τότε το σύνολο επιβάλλει τη θέληση του στον άνθρωπο κι αυτός πλέον χάνει το δικαίωμα της επιλογής. Δεν τον παρακινεί η αγάπη ή η βία πια, αλλά η αρρωστημένη ανάγκη για αγάπη και βία κι αυτό είναι ο πιο επικίνδυνος συνδυασμός. Το βασίλειο δεν κινδυνεύει μόνο από τον εξωτερικό εχθρό, αλλά πλέον και απ’ αυτόν που ζει σε αυτό. Τίποτα δεν είναι όπως πριν και όμως το νέο σύνολο δεν χάνει την απολυτότητα του. Το καλό και το κακό μένουν στη θέση τους, αλλά ο άνθρωπος δεν ξέρει πού είναι το όριο που τα χωρίζει. Γι’ αυτόν η αγάπη θα γεννήσει βία και η βία θα γεννήσει αγάπη. Το βασίλειο θα μείνει όρθιο αλλά κανείς δεν θα είναι βασιλιάς. «Το βασίλειο» (Εκδ. Μεταίχμιο) του Jo Nesbo είναι αυτό που ήθελε καιρό να μας πει ο νορβηγός συγγραφέας.

«Το βασίλειο» είναι ο πυρήνας του έργου του. Ο Χάρι Χόλε δεν είναι πρωταγωνιστής, όμως η παρουσία του δεν λείπει. Ό,τι ορίζει τη λογοτεχνική παραγωγή του Νορβηγού, λίγο-πολύ υπάρχει εδώ. Η επιθετική προσέγγιση στις έννοιες οικογένεια, βία, αγάπη, δείχνει τι αξιοποιεί ο συγγραφέας για να στήσει τις διάσημες και αποδεκτές ιστορίες τους. Για τον Nesbo η δύναμη και οι παθογένειες της οικογένειας, η βία που υπάρχει παντού και η αγάπη που ζητείται, προφυλάσσεται, του δίνουν την πρώτη ύλη. Επειδή όμως πρέπει να φτιάξει κι ένα μύθο, ξεπερνά το όριο της πραγματικότητας και οι ιστορίες του πετάνε φωτιές! Καταλυτικό στοιχείο ο φόνος, που όμως στον Nesbo δεν λειτουργεί μονοσήμαντα. Ο φόνος είναι πέρασμα στη λήθη, αλλά και δεύτερη ευκαιρία, παράταση ζωής! Ο φόνος ενώνει για πάντα, χωρίζει για πάντα. Ο φόνος γίνεται μέσο επιβίωσης, εκδίκησης, εξέλιξης. Φυσικά είναι και ικανοποίηση των πιο διεστραμμένων επιθυμιών, απόλυτη έκφραση νοσηρών προθέσεων. Δυο αδέρφια, μια πόλη. Τα σκοτεινά μυστικά μιας ζωής σε ένα ορεινό χωριό της Νορβηγίας. Θα μείνει όρθιο το βασίλειο τους;

«Το βασίλειο» αποδεικνύει ότι ο Nesbo έχει την ικανότητα να ξεφύγει από τυραννικό «εγώ» του Χάρι Χόλε. Καθόλου εύκολο και σίγουρο όχι αυτονόητο. Ναι, το νέο του βιβλίο έχει μυστήριο, τρόμο, δολοφονίες, ατμόσφαιρα αστυνομικής, θριλερικής, περιπέτειας, άγρια εγκλήματα και οι ανθρώπινες σχέσεις περνούν μέσα από τη διαστροφή και τη μέχρι θανάτου αφοσίωση. Η ειδοποιός διαφορά –πέρα από την απουσία του Χόλε- σε σχέση με τα προηγούμενα είναι ότι εδώ ο αναγνώστης δεν έχει να περιμένει κάτι αφού κλείσει το βιβλίο. Κι αυτό είναι απελευθερωτικό. Ο Nesbo μας έδωσε ένα μυθιστόρημα με τρομερή ένταση, ηλεκτρισμένη αφήγηση, χαρακτήρες που συμπληρώνουν ο ένας τον άλλο, πανέμορφες περιγραφές τοπίου και λεπτοδουλεμένη πλοκή. Όλα είναι εδώ,  οριοθετημένα και την ίδια στιγμή ελεύθερα. Η πολύ καλή μετάφραση από τα νορβηγικά ανήκει στον Σωτήρη Σουλιώτη.


Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Σπούδασε αθλητική δημοσιογραφία και παρά την αγάπη και την ενασχόλησή του με τη λογοτεχνία, συνεχίζει να ασχολείται με το αθλητικό ρεπορτάζ. Έχει εργαστεί σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιοφωνικούς σταθμούς, κάνοντας βιβλιοπαρουσιάσεις