100 ταινίες για τα 100 χρόνια της Επανάστασης του Οχτώβρη

Αρχή με Βερτόφ στις 17 Ιανουαρίου, στην «Αλκυονίδα»

| 09/01/2017

Με την προβολή του αριστουργήματος του Τζίγκα Βερτόφ, «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» (1929, 68’, ασπρόμαυρη, βωβή), ξεκινά στις 17 Ιανουρίου, στις 8 το βράδυ, στον κινηματογράφο «Αλκυονίς», το μαραθώνιο κινηματογραφικό αφιέρωμα της «NEW STAR» στα 100 χρόνια από την Οχτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση της Ρωσίας, που θα διαρκέσει 347 μέρες!

Σε αυτό το διάστημα προγραμματίζεται η προβολή 100 ταινιών, αφιερώματα και ρετροσπεκτίβες σε 17 Σοβιετικούς σκηνοθέτες, προβολές 12 ταινιών της εποχής του βωβού σοβιετικού κινηματογράφου με ζωντανή μουσική, ένα πανόραμα ταινιών από όλο τον κόσμο για την Επανάσταση του Οχτώβρη, ειδικές προβολές για παιδιά και εφήβους, σεμινάρια, ημερίδες, διαλέξεις, προλογίσεις ταινιών, δέκα συναυλίες αφιερωμένες στους Σοστακόβιτς και Προκόφιεφ, αλλά και ταξίδια στην Ρωσία, με επισκέψεις σε εμβληματικούς, για την Επανάσταση, τόπους.

Την προβολή της ταινίας του Βερόφ θα συνοδεύσει η OPERA CHAOTIQUE, ένα εκκεντρικό ντουέτο με ιδιαίτερο μουσικό στίγμα, με μοναδική αισθητική και σκηνική παρουσία.

Ο Βερτόφ ήταν ο δημιουργός που εξέφρασε με ρηξικέλευθο τρόπο στον κινηματογράφο, τα ιδεολογικά, αισθητικά και πολιτικά αιτήματα της νέας σοσιαλιστικής κοινωνίας. Ο σκηνοθέτης, σεναριογράφος και θεωρητικός που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους θεμελιωτές του σοβιετικού αλλά και του παγκόσμιου ντοκιμαντέρ. Εξέχων «μαχητής» της «στρατιάς» των καλλιτεχνών, διανοουμένων, θεωρητικών και δημιουργών που συγκρότησαν αυτό που αργότερα θα καταχωρούνταν στην ιστορία της τέχνης ως «σοβιετική πρωτοπορία», ο Βερτόφ συμπυκνώνει με τον καλύτερο τρόπο όλες τις παραπάνω ιδιότητες.

Για τον Βερόφ, η οθόνη της τεκμηρίωσης δεν πρέπει να αντιγράφει τα ανθρώπινα μάτια, αλλά να αναδεικνύει ό,τι αυτά δεν μπορούν να «δουν». Δηλαδή, με έναν τρόπο, να «τελειοποιεί» την ανθρώπινη θέαση των γεγονότων, με την κάμερα να μετατρέπεται σε «προέκταση» του ματιού, σε οπτικό «νυστέρι» αποκάλυψης της πραγματικότητας στις λιγότερο φωτισμένες, αλλά υπαρκτές πλευρές της. Αυτή η αντίληψη, εύλογα ριζωμένη στην απελευθέρωση των δημιουργικών δυνάμεων που επέφερε η Επανάσταση, εκφράστηκε με τον όρο «Κινο – οκο» (κινηματογράφος – βλέμμα/μάτι) και από εκεί «βαφτίστηκε» η ομάδα που συνέστησε ο Βερτόφ και άλλοι ντοκιμαντερίστες το 1919, με την επωνυμία «Κινοκί».

Ο,τι ακολουθεί είναι για τον Βερτόφ μια συνεχής αναζήτηση νέων τρόπων, μεθόδων, τεχνικών, από το γύρισμα μέχρι και το μοντάζ, ώστε να φέρει τον κινηματογράφο σε ένα επίπεδο αλληλεπίδρασης με το θεατή. Ιδιαίτερα δούλεψε πάνω στην «αντιπαράθεση» των σκηνών στο μοντάζ, χρησιμοποιώντας στα κατάλληλα σημεία και γραπτές πινακίδες (τίτλους), σε μια προσπάθεια ακριβώς να μετατρέψει το θεατή σε «συμμέτοχο» των γεγονότων που παρατίθενται. Μια αναζήτηση που αντικειμενικά άνοιξε νέους δρόμους, τόσο για το ντοκιμαντέρ, όσο και για τον κινηματογράφο εν γένει, με πρωτόγνωρους, για την εποχή, πειραματισμούς, οι οποίοι εξακολουθούν να λειτουργούν με τον ίδιο φρέσκο τρόπο και στο σημερινό θεατή. Η θέση του ότι ο ντοκιμαντερίστας οφείλει να παρουσιάζει τα γεγονότα χωρίς καμία σκηνοθετική παρέμβαση, προκάλεσε γόνιμες συζητήσεις, ακόμη και πολεμικές, μεταξύ των συναδέλφων του και της κριτικής. Παράλληλα, συμμετέχει στα καλλιτεχνικά κινήματα της εποχής και δουλεύει μέσα από αυτά για τη διαμόρφωση της επαναστατικής τέχνης μαζί με προσωπικότητες όπως ο Μαγιακόφσκι, ο Μπρικ, ο Αϊζενστάιν κ.ά.

Η αντίληψη του δημιουργικού πειραματισμού, αυτού δηλαδή που επιχειρεί να διευρύνει περισσότερο την αντίληψη του θεατή στη συνειδητοποίηση της πραγματικότητας και που έχει λόγο ύπαρξης μόνο στο βαθμό που εξυπηρετεί τον παραπάνω σκοπό και όχι τον ανούσιο εντυπωσιασμό αποκλειστικά των αισθήσεων, εκφράζεται ακόμη καλύτερα στην ταινία «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» (1929). Σε αυτό το φιλμ, ο άνθρωπος τοποθετείται ακριβώς στο επίκεντρο της ζωής, αναπνέει, ακούει, συλλέγει το ρυθμό της πόλης και του κόσμου. Η ταινία συγκαταλέγεται σήμερα μεταξύ των σημαντικότερων ντοκιμαντέρ παγκοσμίως.

%ce%b2%ce%b5%cf%81%cf%84%ce%bf%cf%861

Info

Πληροφορίες κρατήσεις στα τηλέφωνα 2108220008-2108220023

Εισιτήριο: €10.00, Φοιτητικό/Α

ΑΛΚΥΟΝΙΣ newstarart cinema, ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ 42-46, ΠΛΑΤΕΙΑ ΒΙΚΤΩΡΙΑΣ (ΜΕΤΡΟ Βικτώρια)

Πρόγραμμα του αφιερώματος για τις επόμενες μέρες

1. 17/1: «Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗ»   του ΤΖΙΓΚΑ ΒΕΡΤΟΦ
     ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΖΩΝΤΑΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ από τους OPERA CHAOTIQUE, ΑΛΚΥΟΝΙΣ

2. Από 19/1, στους κινηματογράφους: «SHORS – ΤΟ ΞΕΣΗΚΩΜΑ ΕΝΟΣ ΛΑΟΥ» των ΑΛΕΞΑΝΤΡ ΝΤΟΒΖΕΝΚΟ, ΓΙΟΥΛΙΑ ΣΟΛΝΤΣΕΒΑ.

3. 21/1: «ΤΡΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΕΝΙΝ» του ΤΖΙΓΚΑ ΒΕΡΤΟΦ, συνοδεία ζωντανής μουσικής, στο ΑΛΚΥΟΝΙΣ, με αφορμή τα  93 χρόνια από την ημέρα θανάτου του Λένιν στις 21/1/1924.

4. Από 26/1 στους κινηματογράφους: «Ο ΚΥΡΙΟΣ ΟΥΕΣΤ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΤΩΝ ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΩΝ» του ΛΕΒ ΚΟΥΛΕΣΟΒ

5. Από 2/2: «Ο ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΖΩΗ» του ΝΙΛΟΛΑΙ ΕΚΚ (ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΑΝΤΟΝ ΜΑΚΑΡΕΝΚΟ)

6. 8/2: ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «Ο ΡΑΦΑΗΛΙΔΗΣ, Ο ΟΚΤΩΒΡΗΣ ΚΑΙ Η ΑΛΚΥΟΝΙΔΑ», στο ΑΛΚΥΟΝΙΣ, στις 20.00, συλλεκτική έκδοση του «ΑΙΓΟΚΕΡΟΥ» και της «NEW STAR». θα ακολουθήσει προβολή σπάνιου υλικού.