Συνοπτική κριτική για τις ταινίες: 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

| 20/05/2020

Δεν λένε τίποτα τα αστεράκια. Είναι αβάσιμα και αδόκιμα, μια υποκειμενική αξιολόγηση βασισμένη στην προσωπική φάση που βρίσκεται ο εκάστοτε «αξιολογητής», τύπου «μου άρεσε», «έκλαψα», «νύσταξα» «βαρέθηκα», «καλό, κακό και άσχημο». Ωστόσο «νύσταξα» γιατί είμαι κουρασμένος, «βαρέθηκα» γιατί θέλω να πάω να πιώ μπύρες, «μου άρεσε» γιατί μου θύμισε μια φάση μου ή γιατί αυτό είναι εξαρχής το πλαίσιο που βλέπω ταινίες. Αλλά τα συναισθήματα μιας ταινίας δεν μπορεί αντικειμενικά να είναι τόσο πρόσκαιρα. Άλλωστε ένας σκηνοθέτης δεν κάνει μια ταινία σκεπτόμενος τι διάθεση έχει ο καθένας από το κοινό της, την στιγμή που θα την δει.

Η κριτική ανάλυση προφανώς, και όχι η παρουσίαση προϊόντος όπως δυστυχώς συμβαίνει, αποτελεί πάντοτε την ουσία της επικοινωνίας με ένα καλλιτεχνικό έργο. Η μοναδική μέθοδος που σέβεται τον καλλιτέχνη, το έργο και το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Ωστόσο δεν δύναται ο οποιοσδήποτε να μετατραπεί ξαφνικά σε μηχανή παραγωγής κειμένων, βλέποντας και γράφοντας για δεκάδες ταινίες, μέσα σε μόλις μια εβδομάδα που κρατάει ένα φεστιβάλ.

==

Πως θα καλύψουμε αυτό το κενό λοιπόν ανάμεσα στην κριτική ανάλυση και στην «καθόλου» κριτική;

Προτείνω λοιπόν μια άλλου τύπου αξιολόγηση, που είναι λιγάκι πιο κοντά στο τι εννοούμε όταν μιλάμε για κινηματογραφική κριτική, έστω και με τον πιο συνοπτικό τρόπο.

Κάθε ταινία λοιπόν που θα υπογραμμίζω, θα την τοποθετώ σε δυο μεγάλες ενότητες.

WATCH IT & DO NOT WATCH IT.

Η κάθε από αυτές τις ενότητες θα έχει τα παρακάτω, που θα γράφονται κάτω από τον τίτλο της κάθε ταινίας:

WATCH IT:

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ – ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ, ΓΕΝΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ, ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΝΕΩΝ ΙΔΕΩΝ & ΔΡΟΜΩΝ, ΑΝΕΞΕΡΕΥΝΗΤΗ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ – ΜΟΝΟΣΗΜΑΝΤΟ

DO NOT WATCH IT:

ΚΟΙΝΟΤΟΠΟ, ΑΔΙΑΦΟΡΟ

Υπάρχει και μια άλλη κατηγορία που συχνά δεν λαμβάνουμε υπόψη, γιατί θεωρούμε πώς κάθε ταινία έχει καλή προαίρεση. Δεν συμβαίνει πάντα κάτι τέτοιο. Εκεί που κάτι μας τραβάει αισθητικά, αποτελεί ενίοτε και το εργαλείο που μας διεμβολίζει ηθικά και ιδεολογικά. Αν δεν γνωρίζει κάποιος πως μπορεί να συμβαίνει αυτό, ας δει κάποιες από τις ταινίες της Ρίφενσταλ κι ας τις αξιολογήσει διαφορετικά…

ΦΑΣΙΖΩΝ – ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ. (Αν θέλει κάποιος να την δει ή και να μην τη δει, είναι δική του υπόθεση. Ελπίζουμε να είναι ελάχιστες…)

==

Στόχος είναι όχι να τοποθετήσουμε ταινίες σε μια ιεραρχική δομή, εν είδει βαθμολογίας, αλλά να μας κάνει ξεδιαλύνοντας, να ικανοποιούμαστε από το σινεμά μέσα από τα καλλιτεχνικά του έργα.

Προφανώς κάθε τι το συνοπτικό, ενέχει ανακρίβειες και ασάφειες. Ταυτόχρονα ο υποκειμενισμός δεν μπορεί να απουσιάσει πλήρως αλλά ευελπιστώ να βασίζεται πάνω σε κάποια κριτήρια.

Το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πραγματοποιείται online. Οι προβολές είναι δωρεάν. Λήγει 28 Μάη.

Επτά χρόνια τον Μάη (42’)

[Film Forward μη διαγωνιστικό]

Κριτική αξιολόγηση WATCH IT:

ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΝΕΩΝ ΙΔΕΩΝ & ΔΡΟΜΩΝ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/3e16V6p

 

Ο άνεμος. Ένα ντοκιμαντέρ-θρίλερ (74’)

[Top Docs]

Κριτική αξιολόγηση WATCH IT:

ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΝΕΩΝ ΙΔΕΩΝ & ΔΡΟΜΩΝ

την ταινία θα την δείτε εδώ:https://bit.ly/2AKrupu

 

Συνάντησα ένα σκαθάρι (5’)

[Animated docs]

Κριτική αξιολόγηση WATCH IT:

ΓΕΝΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/3bNbHDh

 

Ο πύργος (82’)

[Animated docs]

ΦΑΣΙΖΩΝ – ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/2zd9FPp

 

 

Όρνιθες (ή πως να γίνεις πουλί) (80’) (Ελληνική)

[Film Forward διαγωνιστικό]

Κριτική αξιολόγηση WATCH IT:

ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΝΕΩΝ ΙΔΕΩΝ & ΔΡΟΜΩΝ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/3cMWnrt

 

Οι δέκα του Σικάγο (100’)

[Animated docs]

Κριτική αξιολόγηση WATCH IT:

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ – ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/2zZCTS4

 

Χέρια σε χλωρίνη (27’) (Ελληνική)

[Πλατφόρμα]

Κριτική αξιολόγηση WATCH IT:

ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΝΕΩΝ ΙΔΕΩΝ & ΔΡΟΜΩΝ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/2zkKwT1

 

Ενδοχώρα (70’)

[Αφιέρωμα: Ανθρωπόκαινος]

Κριτική αξιολόγηση DO NOT WATCH IT:

ΑΔΙΑΦΟΡΟ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/2TpVH3A

 

 

Πάνω από το νόμο (14’)

[Film Forward μη διαγωνιστικό]

Κριτική αξιολόγηση DO NOT WATCH IT:

ΑΔΙΑΦΟΡΟ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/3cM5poy

 

Ο οδηγός είναι κόκκινος (15’)

[Animated docs]

Κριτική αξιολόγηση DO NOT WATCH IT:

ΚΟΙΝΟΤΟΠΟ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/3bUDi5b

 

Άλλη μια μέρα ζωής (86’)

[Animated docs]

Κριτική αξιολόγηση WATCH IT:

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ – ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/2zr6pjy

 

Βόρειο Ρεύμα (57΄)

[Αφιέρωμα: Ανθρωπόκαινος]

Κριτική αξιολόγηση WATCH IT:

ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΝΕΩΝ ΙΔΕΩΝ & ΔΡΟΜΩΝ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/2zr63te

 

Νίκος Καρούζος, Ο Δρόμος για το έαρ (101’) (Ελληνική)

[Ανοιχτοί Ορίζοντες]

Κριτική αξιολόγηση WATCH IT:

ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΝΕΩΝ ΙΔΕΩΝ & ΔΡΟΜΩΝ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/2ZusPuZ

 

Το βιβλίο της Θάλασσας (85’)

[Animated docs]

Κριτική αξιολόγηση WATCH IT:

ΓΕΝΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/2TzOzBX

 

Robolove (76’)

[Ανοιχτοί Ορίζοντες]

Κριτική αξιολόγηση DO NOT WATCH IT:

 ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ

 την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/2ZwVXla

 

30 τοις εκατό – Γυναίκες και πολιτική στη Σιέρα Λεόνε (11’)

[Animated docs]

Κριτική αξιολόγηση DO NOT WATCH IT:

ΚΟΙΝΟΤΟΠΟ

την ταινία θα την δείτε εδώ: https://bit.ly/2A5bOg6

 

*Το παρόν θα ανανεώνεται συνεχώς. Πρόθεση να προβληθούν συνολικά 52 ταινίες, εκ των οποίων: 33 μεγάλου μήκους, 19 μικρού & μεσαίου μήκους και 12 Ελλήνων δημιουργών.

Γεννημένος το 1984 στην Λάρισα, εγκλωβισμένος για κάποια χρόνια στην Ιταλία, αντί να μάθει να ξυπνάει στις αίθουσες δικαστηρίων έμαθε να βρίσκεται στις αίθουσες κινηματογράφου καθώς και πίσω από φωτογραφικές μηχανές. Έκτοτε γράφει για ταινίες και για σινεμά (καθώς και για ό,τι άλλο σκέφτεται) και φωτογραφίζει για φωτορεπορτάζ και για ευχαρίστηση. Είναι μέλος του ΔΣ της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (ΠΕΚΚ), της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) και της Επιτροπής κρίσης και αξιολόγησης του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ).