7+1 κλασσικές ταινίες-αριστουργήματα που θα φιλοξενήσει το 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Η φετινή διοργάνωση επικεντρώνεται στην ανάδειξη του πολυδιάστατου κόσμου της γυναίκας μέσα από ένα πλούσιο αφιέρωμα

| 20/11/2018

Το 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας, διοργανώνεται φέτος από τις 22 Νοεμβρίου έως τις 5 Δεκεμβρίου στον κινηματογράφο Τριανόν. Εξαίρεση αποτελεί η επίσημη τελετή έναρξης που θα γίνει την Τετάρτη 21 Νοεμβρίου στον κινηματογράφο Ιντεάλ και οι παράλληλες εκδηλώσεις του φεστιβάλ. Στο επίκεντρο της φετινής 31ης έκδοσης είναι ο πλούσιος, πολύμορφος και συχνά αναπάντεχος κόσμος της γυναίκας.

Το φεστιβάλ επαναφέρει τους ποικίλους ρόλους της γυναίκας μέσα από τον κινηματογράφο, όχι μόνο τον πρόσφατο, αλλά και τον παλιότερο. Αν το μέλλον είναι γυναίκα, όπως έλεγε πριν από 34 χρόνια ο Μάρκο Φερέρι, σήμερα, το μέλλον αυτό είναι κιόλας εδώ, γι’ αυτό και το 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου αποφάσισε να δώσει, στο φετινό του πρόγραμμα, τον πρώτο ρόλο στη γυναίκα. Φέτος φιλοξενείται στο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου η ελληνο-ιταλικής καταγωγής σταρ Valeria Golino που θα παρουσιάσει, αυτή τη φορά ως σκηνοθέτις, τη νέα της ταινία «Euforia», τη Ρωσίδα Elizaveta Stishova με το σκηνοθετικό της ντεμπούτο «Suleiman Mountain» και την Κύπρια Τώνια Μισιαλή με την πρώτη της μεγάλου μήκους «Παύση».

Με αφορμή το κινηματογραφικό αφιέρωμα «7η Τέχνη – 7 Γυναίκες – 7 Ταινίες», το 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου ξεκινά τις προφεστιβαλικές εκδηλώσεις με την εικαστική έκθεση «7» που εγκαινιάστηκε στις 13 Νοεμβρίου στη γκαλερί ΣΤΟart ΚΟΡΑΗ και θα διαρκέσει μέχρι τις 6 Δεκεμβρίου. Συμμετέχουν με έργα εμπνευσμένα από εμβληματικούς γυναικείους χαρακτήρες του παγκόσμιου κινηματογράφου οι καλλιτέχνιδες: Βάσω Τζούτη – «Η Ωραία της Ημέρας», Δέσποινα Τσάκνη – «Ευδοκία», Ιφιγένεια Αβραμοπούλου – «Ορλάντο», Αλίκη Παππά – «Περσόνα», Δέσποινα Φλέσσα – «Ζούσε τη Ζωή της», Έλενα Χασαλεύρη – «Η Διπλή Ζωή της Βερόνικα» και Πένυ Μονογιού – «Γαλάζιος Άγγελος» . Ανάμεσα στις φετινές κυκλοφορίες που έχουν ήδη κάνει επιτυχημένες πορείες σε διάφορα φεστιβάλ ανά την υφήλιο, δίνεται σημαντικό βάρος από την διοργάνωση στην επαναπροβολή παλαιότερων κινηματογραφικών έργων που σημάδεψαν το ευρωπαϊκό σινεμά. Πιο αναλυτικά:

Ikiru,Ιαπωνία/Japan (1952)

Σκην.: Akira Kurosawa

Παρασκευή 23/11-22.00

Το ιαπωνικό δράμα του μεγάλου σκηνοθέτη αποτελεί μια ειλικρινή αντανάκλαση του γραφειοκρατικού εργασιακού περιβάλλοντος και της αποξενωμένης οικογενειακής ζωής που επικράτησε μεταπολεμικά στην χώρα. Ο Kanji Watanabe, πρωταγωνιστής της ιστορίας, περνά τις τελευταίες μέρες της μονότονης ζωής του προσπαθώντας να ανατρέψει τον πρότερο τρόπο ζωής του.  Το σενάριο είναι επηρεασμένο από το μυθιστόρημα του Λέοντος Τολστόι, Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς.


Belle de Jour,Γαλλία , Ιταλία /France, Italy  (1967)

Σκην.:Luis Buñuel

Σάββατο 24/11-23.00

Η σταδιακά σουρεαλιστική απεικόνιση της ζωής μιας παντρεμένης γυναίκας που γίνεται πόρνη για να ικανοποιήσει τις σεξουαλικές της επιθυμίες αποτελεί μια από τις καλύτερες στιγμές του γαλλικού σινεμά. Η μη αντικειμενοποίηση του γυναικείου χαρακτήρα σε συνδυασμό με την απαράμιλλο ερωτισμό της Catherine Deneuve αποτελούν μια εξαιρετική σπουδή πάνω στην απεικόνιση της γυναικείας σεξουαλικότητας και των φετίχ.


La passion de Jeanne d’Arc,Γαλλία/ France(1928)

Σκην.: Carl Theodor Dreyer

Κυριακή 25/11-20.00

Μια ταινία του βωβού κινηματογράφου που όμως κατάφερε με τα υπόλοιπα εκφραστικά μέσα να γίνει κλασσική. Οι τελευταίες ώρες της Ζαν ντ’ Αρκ, η  δίκη, τα βασανιστήρια, η καταδίκη και ο θάνατος στην πυρά της Ζαν Ντ’ Αρκ, συμπυκνώνονται σε μία μέρα. Με γκρο πλαν της φυσικής ομορφιάς της Maria Falconetti, έχουμε μια ταινία που θεωρείται ο ορισμός του θρησκευτικού και μεταφυσικού αριστουργήματος.


My Life to Live(Vivre sa vie),Γαλλία/France(1962)

Σκην.: Jean-Luc Godard

Κυριακή 25/11-22.15

Το γαλλικό Νέο Κύμα στα καλύτερά του, με άλλη μια ταινία αντιπροσωπευτική του είδους. Συνδυάζοντας μοναδικά τη μυθοπλασία με το ντοκιμαντέρ και εγγράφοντας το προσωπικό δράμα της ηρωίδας σε έναν ευρύτερο κοινωνικό και φιλοσοφικό προβληματισμό, ο σκηνοθέτης μας παρουσιάζει την ζωή της Νανά, σε ευθεία αντίστιξη με την ηρωίδα του Ζολά, που από πωλήτρια σε κατάστημα δίσκων στο Παρίσι εγκαταλείπει τόσο τον σύντροφό της όσο και τη δουλειά της και αρχίζει να εκπορνεύεται.


Z,Γαλλία/France, Αλγερία/Algeria(1969)

Σκην.: Κώστας Γαβράς/Costa Gavras

Δευτέρα 26/11-22.00

Μια πολιτική ταινία για την Ελλάδα του ’60 με την δολοφονία Λαμπράκη επιχειρεί ο μεγάλος σκηνοθέτης στον απόηχο μόλις έξι χρόνων από την δολοφονία του. Με το πραξικόπημα των συνταγματαρχών τον Απρίλη του 1967, ο Γαβράς αποφάσισε αμέσως να κάνει την ταινία με τα γυρίσματα να γίνονται στην Αλγερία (η τότε σοσιαλιστική αλγερινή κυβέρνηση του FLN βοήθησε πρόθυμα με τα γυρίσματα). Ένας φόρος τιμής στον αγώνα του ελληνικού λαού για ελευθερία και δημοκρατία. 


Persona,Σουηδία / Sweden(1966)

Σκην. : Ingmar Bergman

Τρίτη 27/11-22.20

Το διαχρονικό αριστούργημα του σουηδού σκηνοθέτη είναι μια θαυμάσια μινιμαλιστική σπουδή στην γυναικεία ψυχοσύνθεση και αναζήτηση ταυτότητας. Δυο γυναίκες απομονωμένες σε ένα παραθαλάσσιο θέρετρο θα αναπτύξουν μια στενή σχέση μεταξύ τους, ικανή να σπάσει την σιωπή και την κατατονία και να εξελιχθεί σε μια  απελευθερωτική ώσμωση συναισθημάτων.


The Price of Love,Ελλάδα/Greece(1984)

Σκην.: Τώνια Μαρκετάκη/Tonia Marketaki

Πέμπτη 29/11-17.45

Το ηθογραφικό μυθιστόρημα του Θεοτόκη περνά στην μεγάλη οθόνη και φωτίζεται η ζωή στην επαρχιακή κοινότητα της Κέρκυρας στις αρχές του 20ου αιώνα. Μια ιστορία αγάπης και πόνου καταφέρνει να ωριμάσει την νεαρή Ρήνη, που αποτελεί στοιχείο χειραφέτησης απέναντι στην κλειστή κοινωνία του χωριού, η οποία παρουσιάζεται εγκλωβισμένη σε αδιέξοδα κοινωνικά σχήματα και παράλογες ηθικές προκαταλήψεις.


The Double Life of Véronique, Γαλλία, Πολωνία, Νορβηγία / France, Poland, Norway(1991)

Σκην.: Krzysztof Kieslowski

Δευτέρα 3/12-17.30

Δυο όμοιες γυναίκες ζουν διαφορετικές ζωές στην Πολωνία και την Γαλλία όμως ένας μεταφυσικός δεσμός έρχεται να συνδέσει αυτούς τους παράλληλους βίους. Η κατάρρευση της μίας κατά τη διάρκεια ενός κονσέρτου έρχεται να αλλάξει ριζικά τις ισορροπίες αυτής της αμφίδρομης σχέσης. Μουσική και ψυχανάλυση γίνονται κεντρικό θέμα σε μια από τις πιο εμβληματικές ταινίες του σκηνοθέτη.

Πληροφορίες: http://www.panoramafest.org