Στήλη: Auditorium

AUDITORIUM: Σύγχρονα ακούσματα βασισμένα στις καλύτερες εκδοχές της ηλεκτρονικής, krautrock και ambient μουσικής

| 27/03/2020

Δεν είναι καθόλου καινούρια τούτη η στήλη. Έκανε την πορεία της για αρκετό καιρό στο παρελθόν («Δίφωνο», «Jazz& Τζαζ»), πέρασε στην διαθεσιμότητα και έρχεται και πάλι στο προσκήνιο του φιλόξενου «Περιοδικού». Κυρίως νέες μουσικές παρουσιάζει αλλά δεν παραλείπει να μεταφέρει δημιουργικές προτάσεις από το κυρίως ρεύμα της δισκογραφίας. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι η συνοπτική αλλά ουσιαστική παρουσίαση των καλλιτεχνικών προϊόντων.

 

Xèixie” στα Κινέζικα σημαίνει «ευχαριστώ» και είναι ο τίτλος που διάλεξε ο Αμερικάνος συνθέτης ηλεκτρονικής Will Long ή, καλλιτεχνικώς, Celer, για τη νέα του δουλειά. Στο γνωστό ύφος όπου κυριαρχεί η μίκρο – μίνιμαλ σε μια ατελείωτη ελικοειδή εξέλιξη από συνεχή drones- ο Long ενσωματώνει field recordings από τους δρόμους της Σαγκάης και της Χανγκτσόου, αποτυπώνει -σε δυο δίσκους- το σάουντρακ του σύγχρονου Άπω-Ανατολικού άστεως μέσα από φανταστικές ήχο-μουσικές εικόνες: η βροχή, τα αυτοκίνητα, το τσίριγμα των εκατομμυρίων νέον, ο θόρυβος των Mall-Mart, οι σειρήνες των πλοίων, το σφύριγμα του τραίνου υψηλής ταχύτητας.

http://www.thesingularwe.org/twoacorns/2A15/

 

Δύο άλμπουμ για τον πιο σκληρά εργαζόμενο μουσικό της Αυστραλέζικης εναλλακτικής σκηνής, Anthony Pateras, με πάνω από 30 κυκλοφορίες -με πρώτο το “Bern- Melbourne-Milan”– διπλή συλλογή από διάφορα λάιβ και πρόβες ανάμεσα στο 2006 και το 2017 με το τρίο του: Sean Baxter κρουστά, David Brown προετοιμασμένη κιθάρα και Pateras προετοιμασμένο πιάνο. Τούτων δοθέντων και με δεδομένη την πλατειά γκάμα στυλιστικών επιλογών του γκρουπ – τζαζ, grindcore, αβάν-γκαρ, abstract κ.α.- το πρότζεκτ αυτό δίνει μια εξαιρετική εικόνα του πολυμήχανου μουσικού. Αλλά και η  επόμενη δουλειά του AP λειτουργεί συμπληρωματικά καθώς στο “Albédoσυνεργάζεται με τον Γάλλο eRikm (ελεκτρόνικς) ενώ ο ίδιος κρατά τα συνθεζάϊζερς. Ένα κομμάτι σε κονσέρτο στην Λουμπλιάνα και ένα στο στούντιο αναδείχνουν τις ικανότητες του ντούο στην διαμόρφωση ευφάνταστων ηλεκτρονικών ηχητικών πεδίων.

https://immediata.bandcamp.com/album/imm014-bern-melbourne-milan

 

Ο πρόσφατος δίσκος των Νορβηγών Gure Skumsnes Moe και OleHenrik Moe, ή, αλλιώς, The Touchables περιέχει την ιδιότυπη συνεύρεση του octobass και του piccoletto βιολιού αντίστοιχα. Ούτως, το The Noise Is Rest δικαιώνει εντελώς τον τίτλο με αυτήν την απίθανη μονομαχία του τεράστιου ακουστικού μπάσου με το μικροσκοπικό βιολί, με τον δημιουργικό θόρυβο να κυριαρχεί χωρίς καθόλου να απωθεί, με τα χαλαρά περάσματα, τα άγρια ξεσπάσματά του. Εξαιρετικοί παίκτες αλλά και με ισχυρές δόσεις φαντασίας οι Moe και Moe κανοναρχούν οκτώ απρόβλεπτες συνθέσεις, ακραία αυτοσχεδιαστικές  αλλά με κραταιούς εσωτερικούς ρυθμούς.

https://conradsound.bandcamp.com/album/the-noise-is-rest

 

Οι Αμερικάνοι Sky Burial σχηματίστηκαν το 2006 ως εκφραστικό όχημα του Αμερικανού συνθέτη και visual artist  Michael Page με σκοπό να εξερευνήσουν την άμπιεντ πλευρά της industrial μουσικής. To «The Forcing Season: Further Acts Of Severance» είναι το 16ο εν σειρά άλμπουμ του καλλιτέχνη με τις συνθέσεις να γίνονται μικρότερες και πιο περίπλοκες. Η μουσική τού MP διαπνέεται από εσωτερισμό και μεταφυσικές ανησυχίες έχοντας επίσης μυθολογικές αναφορές. Κυριαρχεί το τελετουργικό στοιχείο και ο αυτοσχεδιασμός. Επιρροές από άμπιεντ, πρώιμα industrial θέματα,  αλλά και από την kosmische σκηνή του ’70 και του ’80.

https://skyburial2.bandcamp.com/releases

 

Ο δίσκος του Νορβηγού κρουστού, συνθέτη και ενορχηστρωτή Øyvind Skarbø, Skulekorps,  φέρνει στο προσκήνιο επτά μουσικούς -με διάφορα πνευστά, αρμόνιο, συνθεζάιζερς, κιθάρα και pedal steel, μπάσο και ντραμς- μαζί με τους, επίσης, πνευστούς Møhlenpris foreldrekorps , σε ένα απολαυστικό κοκτέιλ τζαζίστικου αυτοσχεδιασμού, πρωτότυπης φιούζιον, ποπ φωνητικών, πανκ καθώς και βαθιών  επιρροών -κατά τη γνώμη μας- εκ του περίφημου “Hot Rats” του Frank Zappa. Διάφορα μουσικά είδη αναδιανέμονται δημιουργικά σε αυτή την τρόπον τινά εγκυκλοπαίδεια καλοφτιαγμένων ηχητικών παραδειγμάτων. Ένα είδος σχολικής μπάντας ενηλίκων που αρέσκεται να παίζει ό,τι της έρχεται στο κεφάλι!

https://hubromusic.com/skarbo-skulekorps-skarbo-skulekorps-cd-2lp/Ύ

 

Ύστερα από τρία EP και πάνω από επτά χρόνια ηχογραφήσεων και μιξάζ, οι Βρετανοί Craven Faults, από το μετα-βιομηχανικό Γιόρκσάιρ, συνθέτουν ένα θεσπέσιο άλμπουμ με τίτλο “Erratics & Unconformities” ένθα τα drones της farfisa κυριαρχούν. Η ιστορία μάς γυρίζει πίσω στην Γερμανία του ’70, στους Neu! και στο krautrock- στις απαρχές του μίνιμαλ και στο “Atom Heart Mother” των Pink Floyd- αλλά με έναν σύγχρονο τρόπο- αναλογικά ηλεκτρονικά ταξίδια διαμέσου δεκαετιών και ηπείρων, η μουσική των Craven Faults υπερβαίνει κάθε ψυχρή μετρονομία καθιστώντας τήν φαινομενικά μονότονη ρυθμολογία τους απόλαυση για κάθε απαιτητικό ακροατή και ακροάτρια.

http://www.theleaflabel.com/en/releases/view/253/Craven%20Faults/Erratics%20%26amp%3B%20Unconformities/BAY%20120

 

Το Trio Antipodes δεν χρησιμοποιεί συνειδητά μπάσο έχοντας ως μέλη τους Keith Price (κιθάρα), Jeff Presslaff (πιάνο) και Craydon Cramer (κρουστά). Το εκ Καναδά ορμώμενο τρίο έγραψε εδώ και λίγους μήνες το πρώτο του άλμπουμ υπό τον τίτλο Upside Downwardsπου κυκλοφόρησε στη Νέα Ζηλανδία μιας και ο συνθέτης-κιθαρίστας Keith Price ζει μονίμως στο Auckland του μεγάλου νησιού. Τώρα, η μουσική τού τρίο συνάδει αρκετά με την αισθητική τής ECM αλλά περιέχει πολλά στοιχεία σύγχρονου ήχου καθώς και πολύ δημιουργικούς αυτοσχεδιασμούς. Ένα είδος μοντέρνας τζαζ δωματίου.

https://rattle-records.bandcamp.com/album/upside-downwards

 

Όλα ξεκίνησαν από την διάθεση του Τσέχου συνθέτη Federsel να μιξάρει τραγούδια τού πολύ γνωστού στην πατρίδα του φολκ τραγουδοποιού Wabi Daněk. Σχεδόν δυο δεκαετίες αργότερα -και μετά από περιπέτειες- ο Federsel και ο συνεργάτης του, Jára Tarnovski, εκδίδουν το Wabi Experience ένθα οργιάζει το σάμπλινγκ και το sequencing με αποτέλεσμα τα τραγούδια να μεταλλαχθούν σε πραγματική εμπειρία! Είναι τόσο ριζοσπαστική αλλά και ευρηματική η τεχνική τους ώστε ακούγοντας τον δίσκο καταλαβαίνεις  πόσο τυχεροί είναι οι δράστες μιας και ο βετεράνος τραγουδοποιός δεν πρόλαβε να ακούσει τη κατακρεούργηση της μουσικής του!

https://mikroton.net/mikroton-cd-74/

 

Monsta ονομάζεται το μουσικό πρότζεκ του Ισραηλινού μπασίστα Boaz Bentur και Monsta III το δεύτερο σόλο έργο του. Το οποίο αποτελεί μέρος σειράς ζωντανών ψυχεδελικών διαλογισμών σε ειδικές τοποθεσίες, σε ατμόσφαιρα όπου οι άνθρωποι ξαπλώνουν στο πάτωμα και ακούνε με κλειστά μάτια. Μέλος του γνωστού, στην πατρίδα του, σχήματος των Tiny Fingers, o Bentur συνδυάζει επιρροές από την ψυχεδελική μουσική, την ελεκτρόνικα υπό την μορφή παραμορφωμένων ηλεκτρονικών ρυθμών, σε  άμπιεντ ατμόσφαιρες και μίνιμαλ αίσθηση, με την δυνατότητα να γεμίζουν ολοκληρωτικά τους χώρους όπου εκπέμπονται.

https://monsta5.bandcamp.com/releases

 

Το Ίταλο-Πολωνικό ντουέτο των Mirco Magnani (αναλογικά ηλεκτρονικά, κλαρινέτο, σοπράνο σαξόφωνο, φωνητικά, άλτο και μπάσο recorder) και Lukasz Trzcinski (αναλογικά και digital ηλεκτρονικά, φωνή), επηρεασμένο από την Ινδουιστική θρησκευτική παράδοση, ηχογράφησε το Lumiraum, με τα τρία τελευταία γράμματα –AUM- της γνωστής μινιμαλιστικής ψαλμωδίας. Ο τίτλος σημαίνει, επίσης, «τόπος φωτός» όπου μια σπίθα ξεπετάγεται, μια ιδέα, θα λέγαμε. Με αυτά τα δεδομένα οι δυο μουσικοί ακολουθούν την ίδια αρχαία πνευματική οδό για να αυτοσχεδιάσουν μέσα σε κοσμογονικές ατμόσφαιρες με βάση διάφορα drones, αυτοσχεδιασμούς και επαναλαμβανόμενες χαλαρές ηλεκτρονικές λούπες.

https://undogmatisch.bandcamp.com/album/lumiraum

 

Ο Νορβηγός σαξοφωνίστας RolfErik Nystrøm εξερευνά την μπαρόκ μουσική και την σχέση της με την Ανατολή, τη Νότιο Αμερική, την Αφρική και τη Σκανδιναβία και με το κουϊντέτο του -ανάμεσα στα μέλη του και ο γνωστός μας Nils Økland στο Hardanger βιολί- ερμηνεύει Μπίμπερ, Μοντεβέρντι, Κουπερίν καθώς και παραδοσιακά τραγούδια από την Σουηδία ή το Ιράν, όπου διαπιστώνει κανείς την αισθητική ενότητα ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση. Το Oriental Winds Of The Baroqueαποτελεί, ομολογουμένως, σημαντικό αποδεικτικό στοιχείο της εκλεκτικής συγγένειας διαφορετικών πολιτισμών με βάση πανέμορφες μουσικές.

https://grappa.no/en/albums/simax-classics/oriental-winds-of-the-baroque/

 

Για τον Γάλλο συνθέτη και μουσικό David Chalmin -γνωστό απ’ τις παραγωγές του με μουσικούς όπως οι Matt Elliott,The National Efterklang, Angélique Ionatos, Katia & Marielle Labèque κ.α.- η πρώτη σόλο δουλειά του έτυχε θετικής υποδοχής μιας και η αίσθηση της IDM και της Βερολινέζικης σκηνής (Krautrock), είναι πολύ έντονη αναμεμειγμένη με industrial ρυθμούς παράλληλα με κλασικότροπη έμπνευση. Αν σε αυτά προσθέσουμε την ελεκτρόνικα  και την φιλμική ατμόσφαιρα του σασπένς -αλά Mike Oldfield- τότε μπορούμε άνετα να θεωρήσουμε το La Terre Invisible ως την πιο σύγχρονη προσέγγιση στο dance floor ύφος.

https://davidchalmin.bandcamp.com/album/la-terre-invisible

 

Το θεσπέσιο σύνολο των Γερμανών zeitkratzer -με διευθυντή τον συνθέτη και πιανίστα Reinhold Friedl- που αρέσκονται τα τελευταία χρόνια να αναδομούν μουσικές των Κέιτζ, Στοκχάουζεν, Throbbing Gristle, Keiji Haino κ.α.- συμπληρώνουν με το ZEITKRATZER performs songs from the albumsKraftwerk 2’ andKraftwerk’ “ τα υπόλοιπα κομμάτια που περίσσεψαν από τα δυο παραπάνω άλμπουμ, σχετικά με την πρώτη προσέγγιση των zeitkratzer, στους Kraftwerk δυο χρόνια πριν. Βεβαίως, η πλήρης αισθητική ανακατασκευή φαίνεται από το πρώτο κιόλας, κομμάτι με ακραίους αυτοσχεδιασμούς όπου κυριαρχούν πνευστά και μηχανικοί ρυθμοί.

https://karlrecords.bandcamp.com/album/zeitkratzer-performs-songs-from-kraftwerk-2-and-kraftwerk

 

Οι Σκοτσέζοι The Gray Twins, ήτοι, Paul Baran (ηλεκτρονικά, εκκλησιαστικό όργανο,σαμπλς ) και Gordon Kennedy (ηλεκτρονικά, όργανο, μέλοτρον, σαμπλς, πλήκτρα), κυκλοφορούν το δεύτερό τους άλμπουμ με τη συνοδεία οκτώ ακόμη μουσικών -με κιθάρες, φλάουτο, μπάσο κλαρινέτο, modular συνθεζάϊζερς, μικροτονικό σαξόφωνο, καμπάνες- έτσι ώστε το In The Company Of Architects να θεωρείτει υπόδειγμα ακουσματικής μουσικής: σκοτεινό και μυστηριώδες, σιωπηλό, διαρκώς αυτοσχεδιαστικό και εντελώς παραμορφωτικό στις αντηχήσεις του καθώς ενσωματώνει ακόμη και τυχαίες ηχητικές πηγές που παρεμβαίνουν στην διαδικασία δημιουργίας του άλμπουμ.

http://www.fangbomb.com/shop/the-cray-twins-in-the-company-of-architects-cd

 

To Music For Lock Grooves του Βρετανού Adrian Corker εμπεριέχει μουσική από διαφορετικά μοναδικά αυλάκια του γνωστού δίσκου 33 στροφών που διαρκούν ούτε δυο δευτερόλεπτα. Με την βοήθεια του τεχνικού του ηχογράφησε τρία  μουσικά όργανα (βιολί, κρουστά και πιάνο) συν φωνή και αμέσως έκοψε τον δίσκο σε τόσα κομμάτια όσα και τα αυλάκια και άρχισε να τα παίζει σε διαφορετικές διάρκειες στο πικάπ όπου και τα ηχογραφούσε και τα μιξάρε στο pc. Καθώς αυτά ήταν λεπτά και εύθραυστα έσπαγαν σε διάφορες μεριές και ούτως έβγαζαν απρόβλεπτους ήχους έως και λευκό θόρυβο πέρα από τα διάφορα ακουστικά θραύσματα των μουσικών οργάνων.

https://snvariations.bandcamp.com/album/music-for-lock-grooves

 

Ενορχηστρωμένο για δυο πιάνα υπό την συνοδεία εγχόρδων, τρομπέτας και ηλεκτρονικών το τελευταίο άλμπουμ του Αμερικανού συνθέτη Leo Svirsky φέρει τίτλο River Without Banks και εμφορείται από μελωδικά μοτίβα στα βήματα ονομάτων όπως ο Debussy, ο Ravel- ο Steve Reich και η Alice Coltrane. Στο ένα πιάνο ο ίδιος ο μουσικός δημιουργεί συναισθηματικά τεταμένες καταστάσεις με τις ρομαντικές ατμόσφαιρές που παραθέτει ως μουσικές εικόνες από το περίφημο  «Αναζητώντας τον Χαμένο Χρόνο» του Μαρσέλ Προύστ αλλά και από τις κλασικότροπες συνθέσεις του John Cale.  

https://unseenworlds.bandcamp.com/album/river-without-banks

 

Νούμερο 1 στις επιλογές του Αγγλικού περιοδικού Wire για το 2019, το τρίτο LP των 75 Dollar Bill -του ντουέτου από την Νέα Υόρκη- δηλαδή του περκασιονίστα Rick Brown και του κιθαρίστα Che Chen, φέρει τον τίτλο “I Was Real” και μας πάει πολύ πίσω στα 60’s και στους θρυλικούς 13th Floor Elevators- στο πρώτο τους άλμπουμ, “The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators”- ακούστε για δείγμα το εισαγωγικό τους κομμάτι. Και εδώ οι 75DB αποτελούν μια χαλαρή παρέα δέκα μουσικών, έχοντας ως βάση, όπως και οι Elevators του Rocky Erickson, το ριδμ εντ μπλουζ ενόσω αυτοσχεδιάζουν κατά το δοκούν με την ιπτάμενη κιθάρα του Che Chen να κυριαρχεί στον ρυθμικότατο αιθέρα των συνθέσεων.

https://glitterbeat.com/artists/75-dollar-bill/

 

Ομολογουμένως το Sirens είναι το πρώτο ουσιαστικά σόλο άλμπουμ του Kevin Richard Martin, γνωστού ως The Bug ή King Midas στο χώρο της σύγχρονης ηλεκτρονικής σκηνής. Και θα λέγαμε πολύ προσωπικό καθώς εκφράζει τα συναισθήματα του μουσικού κατά την διάρκεια μιας πολύ σοβαρής εγχείρησης του γιού του. Το έργο αποτελείται από δυο σουίτες και μάλλον ακολουθεί, αν κρίνουμε από τους τίτλους, την πορεία της επέμβασης ντύνοντάς την με σκοτεινούς ήχους, γκρίζες ατμόσφαιρες σε deep ambient ύφος. Κατά κάποιον τρόπο ένα restart θα λέγαμε για τον πιο εμβληματικό ίσως παραγωγό ηλεκτρονικής στην Βρετανία του ’90.

https://room40.org/edition/sirens/

 

Τρομερά φιλόδοξο έργο του Νορβηγού μπασίστα Christian Meeas Svendsen το τριπλό άλμπουμ, New Rituals όπου ερευνά τη σχέση ανάμεσα στη φόρμα και την ελευθερία, ανάμεσα στην παραδοσιακή Ανατολική κουλτούρα και την σύγχρονη Δυτική, ανάμεσα σε γραμμένο και μη μουσικό υλικό.  Το πρότζεκτ χωρίζεται σε τρία μέρη, ένα για μουσικό σύνολο και χορωδία, ένα για συγκρότημα και ένα για σόλο μπάσο. Όλα βασίζονται στις ίδιες ηχητικές πηγές: δέκα αρχαία Ζεν Βουδιστικά sutras ή τραγούδια. Το γκρουπ είναι το κουϊντέτο των Nakama, ενώ ο βουδιστικός χορός έρχεται από το Rinzai Zen Center του Όσλο. Έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον το πόσο διαφορετικά ηχεί η ίδια μουσική ερμηνευμένη από διαφορετικής κουλτούρας μουσικούς αλλά το ζενίθ του έργου είναι η ευτυχής σύμπραξη του εξαιρετικά πρωτότυπου γκρουπ με την ουράνια, θα λέγαμε, χορωδία των μοναχών.

http://www.nakamarecords.no/store/new-rituals

 

Deliverance ονομάζεται το τελευταίο άλμπουμ της Αμερικανίδας  Danielle de Picciotto στα βήματα, λίγο – πολύ, προηγουμένων πονημάτων της, με σινεματικές ατμόσφαιρες, απαγγελίες στίχων, μελαγχολικά βιολιά, ηλεκτρονικά ηχητικά πεδία και σουρεαλιστικά χορωδιακά περάσματα. Με αυτά τα δεδομένα η Picciotto παίρνει υψηλό βαθμό συνέπειας ούσα από τις καλύτερες μαθήτριες της σχολής Cave-Bargeld. Μεγάλος αρωγός στην όλη προσπάθειά της, ο σύντροφός της Alexander Hacke, των γνωστών μας Einsturzende Neubauten που έχει την επιμέλεια και το mixing του δίσκου.

https://hackedepicciotto.bandcamp.com/album/deliverance

Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία στην Ιταλία και στην Ελλάδα. Παράλληλα, έπαιξε ως μουσικός παραγωγός σε πολλά ραδιόφωνα για πολλά χρόνια και έγραψε ως μουσικός κριτικός σε μια σειρά περιοδικά. Αυτό συνεχίζει μέχρι και σήμερα.