AUDITORIUM
Στο πνεύμα της ηχητικής εξερεύνησης
Δεν είναι καθόλου καινούρια τούτη η στήλη. Έκανε την πορεία της για αρκετό καιρό, στο παρελθόν («Δίφωνο», «Jazz& Τζαζ») πέρασε στην διαθεσιμότητα και έρχεται και πάλι στο προσκήνιο του φιλόξενου «Περιοδικού». Κυρίως νέες μουσικές θα παρουσιάζει αλλά δεν θα παραλείπει να μεταφέρει δημιουργικές προτάσεις από το κυρίως ρεύμα της δισκογραφίας. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι η συνοπτική αλλά ουσιαστική παρουσίαση των καλλιτεχνικών προϊόντων.
Χωρισμένο σε δυο μέρη, δυο πλευρές το νέο, τρίτο σόλο άλμπουμ του Νορβηγού κιθαρίστα και συνθέτη Kim Myhr- το «You | me»- αναφέρεται σε διάφορες αισθήσεις- κρύο / ζεστό, εντός / εκτός, αστικό / αγροτικό, κουλτούρα / φύση- όπου με την βοήθεια εξαίρετων συνεργατών όπως ο Αυστραλός ντράμερ Tony Buck (The Necks), ο Ingar Zach (Dans les Arbres), κρουστά, ελεκτρόνικς και ο Hans Hulbækmo, κρουστά χεριών, δημιουργεί δυο μεγάλης διάρκειας κομμάτια επικεντρωμένα στον ίδιο επαναλαμβανόμενο ρυθμικό παλμό. Το ενδιαφέρον είναι πως ο Myhr ακολουθεί τις τεχνικές του μινιμαλισμού: φαινομενικά στατικοί, κυκλικοί, συνδυασμοί που εξελίσσονται πολύ αργά, σαν ένα είδος μελωδικού σπιράλ, στο όποιο φανερή είναι η ψυχεδελική υφή της μουσικής. Στο δεύτερο μέρος η ακουστική δωδεκάχορδη του συνθέτη κυριαρχεί καθώς προτρέπει τον ακροατή σε διαλογισμό ανατολικής προέλευσης.
Με το «Lysning», το κλασικό αλλά και το Hardanger βιολί- συν η viola d’ amore- από τον Νορβηγό Nils Økland, οδηγούν συνθέσεις επηρεασμένες από την μελωδική φολκ της πατρίδας του, το μπαρόκ, την Κέλτικη μουσική αλλά και τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό. Με το κουϊντέτο του-ο Mats Eilertsen, στο ακουστικό μπάσο- ηχογράφησε το πρότζεκτ σε παλιά πέτρινη εκκλησία της επαρχίας και είναι χαρακτηριστικές οι αντηχήσεις των οργάνων αλλά και το άκουσμα κάθε λεπτομέρειας στον τρόπο παιξίματος των μουσικών. Υπάρχει βάθος στην μουσική και απόλυτος συγχρονισμός σε τέτοιο βαθμό που ξεχωρίζεις όργανα. Επιπλέον, οι συνθέσεις- παλιές και νέες- ενορχηστρώθηκαν συλλογικά με το αυτί μέσα στον χώρο μέχρι την επίτευξη ολοκληρωμένου τελικού αποτελέσματος.
Εντυπωσιακό είναι το καστ των μουσικών που συνοδεύει τον Νορβηγό συνθέτη Erik Honoré στο δεύτερο του σόλο άλμπουμ «Unrest»: Sidsel Endresen (φωνητικά), Eivind Aarset ( ηλεκτρικές κιθάρες), Arve Henriksen ( τρομπέτα) συν μερικοί ακόμη ικανοί δημιουργοι. Η διαδικασία ερμηνείας συνίστατο στον αυτοσχεδιασμό των μουσικών ενώ ακούγονταν παράλληλα ηλεκτρονικά σάμπλς. Ύστερα ήλθε ένα εξαντλητικό editing με αποτέλεσμα τη δημιουργία ελέκτρο- άμπιεντ – τζαζ ύφους επηρεασμένο από δουλειές καλλιτεχνών όπως ο Brian Eno και ο David Sylvian. Μόνο που στην περίπτωση του Honoré, ο ήχος δεν αποφεύγει τις σκληρές αυτοσχεδιαστικές γωνίες- μάλλον, τις επιδιώκει- ακόμη και τις ατονάλ καταστάσεις- άκου τα κομμάτια με την Endresen.
Πληροφορίες
Ο Harry Stafford εκ Μάντσεστερ, μέλος των γκαράζ πανκ Inca Babies στα 80’s και πλέον λάτρης των μπλουζ, αποφάσισε να παίξει τις επικές μπαλάντες του στο πιάνο. Ενδεικτικός ο τίτλος του πρόσφατου δίσκου του, «Guitar Shaped Hammers», από τις χορδές του πιάνου που μοιάζουν με κιθαριστικά σφυριά. Με επιρροές από Tom Waits, Jerry lee Lewis, Nick Cave αλλά και Fall και με συγκρότημα μουσικών που έχουν χρηματίσει σε μπάντες σαν τους Osibisa , τους Lamb και τους Membranes, εννοεί να παίζει μπαλάντες των μπαρ, be- bop ροκ, Funeral Blues και τζαζ Νέας Ορλεάνης καθώς αφηγείται με βαθιά φωνή μελοδραματικές ιστορίες γεμάτες φόνους. Εκείνο, δε, που χαρακτηρίζει, κυρίως, τον ήχο του είναι το ηθελημένα , «φτωχό», αφαιρετικό ύφος.
Πληροφορίες
Το δεύτερο cd του Ολλανδού πολύ- οργανίστα, ντράμερ, παραγωγού και συνθέτη, Richard van Kruysdijk, με ψευδώνυμο CUT WORMS, φέρει τίτλο, “Cable Mounds“, διανθισμένο από βαρύτονες κιθάρες, απλές ηλεκτρονικές πηγές, μονοφωνικό συνθεζάϊζερ και Omnichord. Με αυτά τα δεδομένα και χωρίς λούπες, προετοιμασμένους ήχους, beats ή overdubs, η μουσική παλέτα του Kruysdijk εξερευνά το σημείο τομής θορύβου, μελωδίας και δυσαρμονίας θυμίζοντας παλιότερες δουλειές των Harmonia και Cluster. Σε άκρως χαμηλές συχνότητες dark ambient με αδιαφανείς ατμόσφαιρες σαν ένα τεράστιο ηχητικό κύμα που απλώνεται χαλαρά στον χώρο και στον χρόνο.
Πληροφορίες
Ο Γάλλος τσελίστας και συνθέτης Jean-Philippe Feiss, ως Ze-Ka, και το πρώτο σόλο πόνημά του, «Ghost Planet» επηρεασμένο από την πυρηνική καταστροφή στο Τσερνόμπιλ της Ουκρανίας. Με την μουσική να εξελίσσεται αργά αλλά σταθερά, μινιμαλίστικα και τίτλους να παραπέμπουν στο τραγικό γεγονός, ο Feiss δίνει χρόνο στον ακροατή-τρια να παρακολουθήσει με προσοχή τη μουσική- να αφήσει τις σκέψεις του να ταξιδέψουν όσο θέλουν. Οι διακυμάνσεις και οι παραμορφώσεις του έγχορδου μαζί με τα συνθεζάϊζερς δίνουν την αίσθηση ενός ατμοσφαιρικού σασπένς, κυματοειδούς φόρμας που συμπληρώνεται από διαφόρων ειδών ηλεκτρονικούς ήχους και θορύβους.
Πληροφορίες
Το «Demonstration Disc» είναι το καινούριο άλμπουμ του παραγωγού και συνθέτη Jason Grier ως μια προσφορά ήχων και ηλεκτρονικών εφέ από ποικίλα σαμπλς, και εργαλεία παραγωγικής (generative) μουσικής που πήρε τέσσερα χρόνια να στηθεί- με σκαλίσματα, κοψίματα και γενικώς editing μεταξύ χιλιάδων ηχογραφήσεων σε στούντιο και ηχητικών data. Ντελίριο θραυσμάτων φωνών, ομιλιών, ρυθμών, θορύβου, field recordings- συνοδευόμενα ενίοτε απ’ ένα αιωνόβιο- σχεδόν σάπιο- πιάνο. Σε αυτά ο Grier προσθέτει μαζικά φωνητικά διαδηλώσεων κατά του Τραμπ, περασμένα μέσα στο ιντερνέτ έτσι ώστε να ακούγονται ως λευκός θόρυβος (!)- εκατοντάδες αρμονικές από κιθάρες πλεγμένες γερά μεταξύ τους- πυροτεχνήματα Νέου Έτους εκ Νέας Υόρκης, διάφορα κρουστά, ψευδό- αρμόνια και διάφορα άλλα εφέ σε πλήρη διάταξη- αληθινά ένας demonstration disc: δίσκος επίδειξης αλλά και διαδήλωσης.
Το τρίτο άλμπουμ για τον Νορβηγό ντράμερ Paal Nilssen-Love και την μεγάλη μπάντα, Large Unit– με τίτλο “”, περιλαμβάνει εκτεταμένες συνθέσεις στο πνεύμα, βεβαίως, των προηγούμενων δίσκων. Μόνο που σε αυτό τον δίσκο οι 12 μουσικοί έχοντας περισσότερη πείρα και πεποίθηση δεν ακολουθούν απλά τις οδηγίες του συνθέτη αλλά αφήνονται ελεύθεροι να αυτοσχεδιάσουν δημιουργικά. Σημαντική προσθήκη μέλους αυτή του σαξοφωνίστα Kristoffer Berre Alberts που ανοίγει τους ορίζοντες της LU στην σύγχρονη free jazz. Χαρακτηριστικό είναι το 26λεπτο εισαγωγικό ομώνυμο κομμάτι που αναδεικνύει- πέρα από τις σόλο επεμβάσεις του Nilssen-Love και τον σπουδαίο Ketil Gutvik στην ηλεκτρική κιθάρα.
Πληροφορίες
Το ιδίοτυπο τούρκικο φριτζαζίστικο κουαρτέτο KONSTRUKT, που δημιουργήθηκε εδώ και δέκα περίπου χρόνια, έχοντας συνεργαστεί με σημαντικά ονόματα της μοντέρνας μουσικής ( Evan Parker,Thurston Moore, Peter Brötzmann κ.α.), κάλεσε τον Γιαπωνέζο αβανγκαρντίστα θορυβοποιό και βοκαλίστα, Keiji Haino, σε ένα ηχητικό ταξίδι σε αχαρτογράφητα υφολογικά ύδατα. Το αποτέλεσμα με τίτλο, «Α Philosophy Warping Little By Little That Way Lies A Quagmire», κυριαρχείται από ηλεκτρονικά ξεσπάσματα, πανκ- τζαζ ρυθμολογία, ψυχεδελικές εξάρσεις- συνεχή αυτοσχεδιασμό σαξοφώνου, ολίγη ντίσκο και άγρια παιγμένο φιούζιον- παράλληλα με τα εκρηκτικά φωνητικά και τις κιθαριστικές απογειώσεις του Haino!
Πληροφορίες
Το πρώτο- εδώ και οκτώ χρόνια-προσωπικό άλμπουμ του Αμερικανού συνθέτη Gregg Kowalsky (Date Palms), «L’Orange, L’Orange», απ’ τον τίτλο κιόλας δείχνει τον οπτιμισμό του καθώς ηχογραφήθηκε στο ηλιόλουστο Λος Άντζελες. Ατμοσφαιρική μουσική φτιαγμένη από συνθεζάϊζερς και μιξαρισμένη σε λάπτοπ- μουσική που μοιάζει με τα τεράστια κύματα του ωκεανού- τις κορυφές και τις βυθίσεις τους- με σταθερή μπασογραμμή μερικές φορές και ψυχεδελικούς τόνους, μα πάνω από όλα, με την αίσθηση μιας ηλεκτρονιακής πτήσης ενός καλλιτέχνη που ζει την απέραντη θάλασσα.
Πληροφορίες