Στήλη: Auditorium

AUDITORIUM

| 28/07/2017

Δεν είναι καθόλου καινούρια τούτη η στήλη. Έκανε την πορεία της για αρκετό καιρό, στο παρελθόν («Δίφωνο», «Jazz& Τζαζ») πέρασε στην διαθεσιμότητα και έρχεται και πάλι στο προσκήνιο του φιλόξενου «Περιοδικού». Κυρίως νέες μουσικές θα παρουσιάζει αλλά δεν θα παραλείπει να μεταφέρει δημιουργικές προτάσεις από το κυρίως ρεύμα της δισκογραφίας. Το βασικό χαρακτηριστικό της είναι η συνοπτική αλλά ουσιαστική παρουσίαση των καλλιτεχνικών προϊόντων.

[hr]

20431516_658823207640686_8256360450140588994_n

To «Monika Werkstatt» είναι μια χαλαρή συλλογή από γυναίκες μουσικούς που ηχογραφούν στην ετικέτα της Gudrun Gut -πρώην μέλους των θρυλικών φεμινιστριών Malaria και μία από τις δημιουργούς που αρνούνται να συμβιβάσουν το καλλιτεχνικό τους όραμα. Ένα συλλογικό workshop αφιερωμένο στα 20χρόνα της δισκογραφικής Monika με καθαρά γυναικείο πλήρωμα – AGF, Beate Bartel, Lucrecia Dalt, Danielle De Picciotto, Islaja, Barbara Morgenstern, Sonae, Pilocka Krach- που ταξίδεψαν από το Βερολίνο σε μια εξοχή και εκεί απομονωμένες από κάθε αντρική παρέμβαση για αρκετό καιρό, πειραματίστηκαν ελεύθερα και χωρίς πίεση, ανακάλυψαν νέους ήχους και ρυθμούς, ηχογράφησαν, έκαναν τα ριμίξ  και την παραγωγή πολλών κομματιών από τα οποία προέκυψαν τα 17 του δίσκου. Τα οποία βασίζονται κυρίως στους υπολογιστές με τα συμβατικά όργανα να συμπληρώνουν την γενικότερη ονειρική ατμόσφαιρα.

20374532_658823690973971_6611621699417411123_n

Οι zeitkratzer του Reinhold Friedl συνεργάζονται με τον  βετεράνο αμερικανό  θορυβοποιό Elliott Sharp και τις συνθέσεις του τελευταίου εκτελούν στο  OneirikaLive At Berghain Berlin.  Το νοντέτο πλαισιώνει τον Sharp – τενόρο σαξόφωνο, ηλεκτρική κιθάρα, κατεύθυνση- με ιδιότυπες παρτιτούρες επηρεασμένες από τον John Cage περασμένες μέσα από photoshop όπου δίνεται μεγάλη  ερμηνευτική ευρύτητα στους μουσικούς. Μια δημιουργική πρόκληση για τους zeitkratzer-  ικανοί να μεταμορφώνουν τις συχνότητες του φωτός και της εικόνας σε μουσική και κίνηση. Επίσης, ταιριάζει απόλυτα με την  θέση του γκρουπ για την υψηλής πιστότητας ακουστική διεύρυνση των οργάνων.

20292722_658823490973991_8535004933032102859_n

Το δεύτερο άλμπουμ του κιθαρίστα Stephan Meidell για την νορβηγική Hubro, με τίτλο «Metrics» δεν κυριαρχείται από την κιθάρα αλλά από techno/electronic, από μπαρόκ, concrete μουσική, σύγχρονη και προοδευτικό ροκ. Αν σε αυτά προσθέσουμε και τις εξαιρετικά χαμηλές εντάσεις του εξάχορδου του 34χρονου Σουηδού αλλά και του Hardanger και του μπαρόκ βιολιού, του προετοιμασμένου πιάνου- του τσέμπαλου και του κλαρινέτου- τότε έχουμε θαυμάσιο μείγμα ηλέκτρο- ακουστικής μουσικής και ήχου, μεταξύ αυτοσχεδιασμών και συνθέσεων πέρα από ταμπέλες κι στιλ. Η πολύστρωματική δομή του χρειάζεται κάποιες ακροάσεις για να αποκαλυφθεί και να σύρει τον ακροατή σε ένα εξόχως απολαυστικό μυστικιστικό ταξίδι.

20374435_658823390974001_419571631119454483_n

Το τέταρτο σόλο άλμπουμ δια τον εκ Τεχεράνης ορμώμενο συνθέτη Siavash Amini με τίτλο «TAR», ερευνά, όπως λέει και ο ίδιος, «τις εύθραυστες εντάσεις μεταξύ του ατόμου και του συλλογικού υποσυνείδητου.» Στην ουσία, ακτινογραφεί τους πόθους και τους φόβους στα όνειρα και τους μεταφράζει σε εικόνες, συναισθήματα και δομές ήχων, καθώς επικρατεί μεγάλη αναστάτωση κάτω από την γαλήνια μουσική επιφάνεια. Συνδυάζει drones και μοντέρνα κλασική, αμπιεντικό θόρυβο, concrete μουσική, σε ένα αιθέριο κινηματογραφικό περιβάλλον γεμάτο από κύματα σασπένς.

20293167_658822580974082_7139605471936384147_n

Το «Glitter Ιn Μy Τears» σηματοδοτεί την εικοστή επέτειο της πορείας του Άγγλου συνθέτη και παραγωγού, Janek Schaefer καθώς έχει μέχρι τώρα κυκλοφορήσει 30 δίσκους. Ως ευφάνταστος αρχιτέκτων εφαρμόζει την αισθητική του στους ήχους, κατασκευάζοντας  απτές ατμόσφαιρες- εδώ, 26 βινιέτες-  που κολυμπούν μέσα από ακαθόριστες δομές και διαστήματα για να εδραιώσουν νέα μουσικά τοπία. Γι’ αυτόν το μέσο παίζει σπουδαιότερο ρόλο από το μήνυμα και το ακουστικό άμπιεντ που χτίζει δημιουργεί σχέση ανάμεσα στο σώμα, την τεχνοτροπία  και τον ήχο έτσι ώστε  η συνεχής μετάπτωση των εντάσεων να μην αφήνουν χώρο για περαιτέρω σκέψεις, αλλά για γκρίζα συναισθήματα.

20430137_658822977640709_4904579884254088033_n

Μετά από δυο χρόνια ο σκοτσέζος Claude Speeed επιστρέφει στην ετικέτα Planet Mu με το «Infinity Ultra» φορτωμένος επιρροές από -χρωματιστούς, θα λέγαμε- ήχους, μονολιθικούς θορύβους, trance νύξεις και σπαράγματα χάρντκορ, math rock, μίνιμαλ- όλα διανθισμένα από νοσταλγικές σύνθι μελωδικές γραμμές στην «παράδοση» του πειραματικού ψυχεδελικού αντεργκράουντ της σκοτσέζικης σκηνής. Ενίοτε ο ρυθμός είναι ευφορικός, άλλοτε χαλαρός αλλά σκληρός, ενίοτε συγκοπτόμενος στα όρια της κακοφωνίας. Αν σε αυτά προσθέσουμε μνήμες κλαμπίστικου ηδονισμού, έχουμε ένα άλμπουμ που ναι μεν θυμίζει πολλά, αλλά και τίποτα με αυτή την δημιουργική  αναμόχλευση.

20264655_658828844306789_3936322468187120760_n

Με σπουδές στα κονσερβατόρια του Μανχάιμ και της Στουτγκάρδης , η γερμανίδα σαξοφωνίστρια  Alexandra Lehmler– εδώ και δυο δεκαετίες, σχεδόν, με  δικό της κουαρτέτο με το οποίο έχει κυκλοφορήσει πέντε άλμπουμ με ύστατο το «Sans Mots»,(σοπράνο, άλτο και βαρύτονο σαξόφωνα, βιμπράφωνο, κρουστά, ελεκτρόνικς και guest τρομπέτα). Και είναι ο τρόπος του συγκροτήματος, η μέθοδος που συνδυάζει το μποπ, την μπαλάντα, το φανκ («Monument»)- οι διάφοροι αυτοσχεδιασμοί των πνευστών, του μεταλλόφωνου και της φωνής που δημιουργούν μια ατμόσφαιρα ιδιαίτερη την οποία ολοκληρώνουν οι διάφορες μελωδικές γραμμές.

20294050_658823284307345_3111743441362133325_n

Οι  Seba Kaapstad, μπάντα αποτελούμενη από μουσικούς προερχόμενους  από τέσσερεις διαφορετικές χώρες- Γερμανία, Νότιος Κορέα, Νότια Αφρική και Σουαζιλάνδη- κυκλοφόρησε τον πρώτο της δίσκο- «Tagores» ως ένα καλειδοσκόπιο ήχων και ρυθμών επηρεασμένων από το χιπ- χοπ την τζαζ, την ποπ μπαλάντα ακόμη και το μιούζικαλ, καθώς μεταφέρει διαμετρικά αντίθετα μουσικά βιώματα. Ούτως, οι Seba Kaapstad προκαλούν δημιουργικά τα ακούσματα του ακροατηρίου με τις εξαίρετες ερμηνείες και τις ενορχηστρώσεις όπου αυτοσχεδιασμός και μετρική αίσθηση βρίσκονται σε απόλυτη ισορροπία ανάμεσα σε τρεις φωνές, το πιάνο, τα κρουστά- τα ελεκτρόνικς και το Rhodes- άκου, πχ, το «I Fall in Love Too Easely», μια παραλλαγή εκείνου που έκανε γνωστό ο Chet Baker.

20476317_658823030974037_7917193484030670499_n

Ομολογουμένως πολύ ευχάριστη έκπληξη αποτελεί το πρώτο άλμπουμ, «Emotional Piñata» του δικού μας Jack Heart ή, κατά κόσμο Νικόλα Κοκολάκη. Τραγουδιστής και συνθέτης των Wheatman, έγραψε ένα άλμπουμ γεμάτο μελωδίες που κατοικοεδρεύουν στα Νότια, εκεί στην post-Americana αλλά και στις μπαλάντες των Byrds, τα ρεφρέν του Neil Young, έως τον στοχαστικό Bruce Springsteen- τους Cramps, ίσως- και από πιο κοντά στο σήμερα με τον τρόπο που ερμηνεύει, που ενορχηστρώνει και δουλεύει την παραγωγή του. Στα συν η άνεση της πλούσιας φωνής  και η απόλυτη βίωση που υλικού απ’ όπου διαλέγει τις όντως ιδιαίτερες  μουσικές  του.

Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία στην Ιταλία και στην Ελλάδα. Παράλληλα, έπαιξε ως μουσικός παραγωγός σε πολλά ραδιόφωνα για πολλά χρόνια και έγραψε ως μουσικός κριτικός σε μια σειρά περιοδικά. Αυτό συνεχίζει μέχρι και σήμερα.