«Casa Μπιάφρα» του Γιώργου Σκαμπαρδώνη

Διάβολοι και φτωχοδιάβολοι  

| 14/06/2020

Διαβάζεις το νέο μυθιστόρημα του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, το «Casa Μπιάφρα» (Εκδόσεις Πατάκη) και βλέπεις μπροστά σου την «Πόλη του Θεού»! Ναι, την ταινία του Φερνάντο Μεϊρέγιες που έδειχνε την αγριότητα και την ωμή αλήθεια για τις φαβέλες. Εκεί, βέβαια, ο σκηνοθέτης εστιάζει στο έγκλημα και στο πώς η κουλτούρα της παρανομίας και της βίας διαμορφώνει προσωπικότητες και ψυχές, κυρίως παιδιών. Εγκληματίας γίνεσαι και όριο δεν υπάρχει. Πίσω στον Σκαμπαρδώνη και τη σύνδεση με το κινηματογραφικό έργο. Το έγκλημα θέλει το κατάλληλο περιβάλλον για να ευδοκιμήσει, να εξαπλωθεί και να συντηρηθεί. Ε, τόσο στην «Πόλη του Θεού» όσο και στο «Casa Μπιάφρα» το περιβάλλον είναι κοινό: η φτώχεια. Επιστροφή δεν υπάρχει και ή θα πας πολύ ψηλά ή θα βυθιστείς ακόμη πιο βαθιά στη μιζέρια και την απόγνωση. Ησυχία, ασφάλεια και τακτοποιημένη ζωή υπάρχει μόνο για όσους δεν ακούνε, δεν βλέπουνε, δεν μιλάνε.

Ο Σκαμπαρδώνης στήνει το μυθιστόρημά του πάνω στα «Ιουλιάνα» του 1965.  Η ταραγμένη αυτή περίοδος της ελληνικής ιστορίας είναι πάντα επίκαιρη. Δυστυχώς. Η πολιτική αγυρτεία, ο αμοραλισμός και η εξουσιολαγνεία φυτεύουν τον σπόρο της υπονόμευσης, της προβοκάτσιας, του διχασμού, της ανατροπής, της βίας. Μαζί και η φτώχεια που πιέζει και παρασύρει, καθοδηγεί και δημιουργεί γυάλινα όνειρα, εύθραυστα. Στις φτωχογειτονιές, μες τις λάσπες και τα παραπήγματα, φτωχοδιάβολοι ψάχνουν κάθε μέρα τρόπο να επιβιώσουν και να μπορέσουν αναπνεύσουν λίγο καλύτερα. Ο Σκαμπαρδώνης ενώνει όσα δεν φαίνονται και προκλητικά, υποκριτικά, αγνοούνται. Η σύνδεση πολιτικής, φτώχειας, εκμετάλλευσης, παρανομίας, είναι καθοριστική.

Όλα ξεκινούν (και τελειώνουν) στην Casa Μπιάφρα, το πρώτο κοινόβιο της Θεσσαλονίκης. Μαζί και τα «Καραγάτσια», φτωχοσυνοικισμός που οι παρίες συνεργάζονται και συγκρούονται για ένα καλύτερο αύριο. Η πονηριά, η εξαπάτηση και η «ανεξαρτησία» δίνουν τον τόνο. Οι πολιτικές, οικονομικές εξελίξεις όμως κινούν τα νήματα και τους ανθρώπους. Το επιχειρηματικό κατεστημένο, με τον Τομ Πάππας μπροστάρη και το μιντιακό σύστημα της εποχής, με τον Γιάννη Βεντήρη πρωταγωνιστή, κινούνται παρασκηνιακά, στο σκοτάδι για να ικανοποιήσουν τα οικονομικά-πολιτικά συμφέροντα των «φίλων» Αμερικανών και να εμποδίσουν την εισβολή του κομμουνιστικού κινδύνου. Ο Βλάσης και ο Κρέοντας θα γίνουν εκτελεστικά όργανα των ισχυρών και μαζί με τους φίλους τους, τυχοδιώκτες, αντιήρωες, θα παλέψουν για να αντέξουν τις καταιγιστικές εξελίξεις. Θα πρέπει να μείνουν όρθιοι απέναντι στην αλλαγή των πολιτικών, οικονομικών συσχετισμών, θα πρέπει να αναμετρηθούν με πληγές του παρελθόντος (Εμφύλιος), θα πρέπει να μην αφανιστούν από τη νέα ζοφερή εποχή που ξεπροβάλλει. Οι φτωχοδιάβολοι απέναντι στου διαβόλους της καλής κοινωνίας.

Το «Casa Μπιάφρα» διαθέτει εξαιρετική πλοκή, δουλεμένους χαρακτήρες, ζωντάνια και μια αφήγηση που σαρώνει. Καταιγιστικός ρυθμός, κινηματογραφικός, ενώ ο τρόπος αξιοποίησης γεγονότων, τόπων, ονομάτων ανεβάζουν το κύρος του έργου. Το «Casa Μπιάφρα» είναι συναρπαστικό!

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1980. Σπούδασε αθλητική δημοσιογραφία και παρά την αγάπη και την ενασχόλησή του με τη λογοτεχνία, συνεχίζει να ασχολείται με το αθλητικό ρεπορτάζ. Έχει εργαστεί σε εφημερίδες, περιοδικά, ραδιοφωνικούς σταθμούς, κάνοντας βιβλιοπαρουσιάσεις