InMute '14. Oι βωβές ταινίες πειραματίζονται με τους ηλεκτρονικούς ήχους

Σινεμά και μουσική στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. 24-25-26 Οκτωβρίου

| 22/10/2014

 

Αισίως, λοιπόν, φθάνουμε στη δεύτερη διοργάνωση του πειραματικού φεστιβάλ InMute, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και, από ό,τι φαίνεται στο τριήμερο πρόγραμμά του, εφέτος εμφανίζεται πιο ολοκληρωμένο από το πρώτο, μιας και κάθε παράσταση είναι και μια πρεμιέρα με πρωτότυπο ηχητικό υλικό. Διότι οι μουσικοί στο InMute δεν επιδιώκουν να συντροφεύσουν, όπως παλιά, τις ταινίες, δεν δημιουργούν απλά το σάουντρακ όπου θα εξελιχθεί η δράση αλλά ισότιμα χτίζουν ήχους που κάλλιστα θα μπορούσαν να σταθούν αυτόνομα. Βωβός κινηματογράφος και σύγχρονη ηλεκτρονική μουσική με έμφαση στον πειραματισμό, να τι είναι το InMute.

10736190_291139274409083_481946356_n

Γιώργης Σακελλαρίου

Τρεις νύχτες με 10 σιωπηλές ταινίες στη Μικρή Σκηνή της Στέγης. Το ενδιαφέρον στην υπόθεση είναι πως οι μουσικοί εξερευνούν τις σχέσεις μεταξύ ήχου και εικόνας και δρουν ζωντανά κατά την διάρκεια της προβολής είτε σε ταύτιση με αυτό που προβάλλεται είτε, ακόμη, και σε σύγκρουση ή αντίστιξη. Από την μια η αφήγηση, από την άλλη το αφηρημένο, το καινούριο και το παλιό, το ιστορικό και περιορισμένο, καθώς και το πάντοτε  ανοιχτό σε συνεχείς  και απρόβλεπτες  ανασυνθέσεις. Το πρόγραμμα συνίσταται από μικρού και μεγάλου μήκους ταινίες της δεκαετίας του 1920, έργα της αμερικανικής μεταπολεμικής αβανγκάρντ και βωβές ταινίες του 21ου αιώνα. Με βάση, λοιπόν, την στιγμιαία σχεδόν αντίδραση του μουσικού στα δρώμενα της ταινίας που προβάλλεται στη διάρκεια της ζωντανής παράστασης, το 2ο InMute Φεστιβάλ ανοίγει την πρώτη μέρα με σειρά ταινιών μικρού μήκους πειραματικού κινηματογράφου: Stan Brakhage, Man Ray, Hans Richter, Wallace Berman και Harry Smith, με συνοδεία από τους ηλεκτρονικο-ακουστικούς ήχους των Mike Cooper, Γιώργη Σακελλαρίου, Balinese Beast και Γιώργου Κατσάνου.

Την δεύτερη ημέρα, η μοντέρνα βωβή ταινία του Καναδού σκηνοθέτη Guy Maddin, “Cowards Bend the Knee”, με την συνοδεία τού πολύ γνωστού Βρετανού turntablist και ηλεκτρονικού, Philip Jeck, όπως και το πρόσφατο Video score της Vicki Bennett, Notations, από το δικό μας  πειραματικό  ντουέτο των Acte Vide, συνταιριάζουν  εξαιρετικά σύγχρονη εικόνα και ήχο.

Η τρίτη και τελευταία ημέρα προσφέρει δύο προπολεμικές λογοκριμένες ταινίες: την “Κοινωνική Σαπίλα” (1932) του  Στέλιου Τατασόπουλου, από τους ντόπιους Voltnoi & Quetempo και το αριστουργηματικό “Πάθος της Ζαν Ντ’ Αρκ”, του Δανού Καρλ Ντράγιερ για την οποία συνέθεσε νέα μουσική –ειδικά για το InMute ’14– ο Δανός καλλιτέχνης Jacob Kirkegaard στο λάπτοπ.

Πρόγραμμα / InMute’ 14
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών / 24-25-26 Οκτωβρίου 2014, Μικρή Σκηνή

Παρασκευή 24 Οκτωβρίου

Rhythmus 21 (Hans Richter, 1921)
Rhythmus 23 (Hans Richter, 1923)
Διάρκεια: 8′
Μουσική: Γιώργος Κατσάνος (analog synth, amplified objects)

Dog Star Man: Part I (Stan Brakhage, 1962)
Διάρκεια: 30′
Μουσική: Γιώργης Σακελλαρίου (laptop, tapes)

Emak-Bakia (Man Ray, 1927)
Διάρκεια: 18′
Μουσική: Balinese Beast (Γιώργος Αξιώτης: electronics, Ιλάν Μανουάχ: σαξόφωνο, electronics)

Aleph (Wallace Berman, 1958-76)
Διάρκεια: 7′

Early Abstractions, Nos. 1-4, 7 & 10 (Harry Smith, 1946-57)
Preserved by Anthology Film Archives, New York
Διάρκεια: 22′
Μουσική: Mike Cooper (steel guitar)

Σάββατο 25 Οκτωβρίου

Notations (Vicki Bennett, 2013)
Διάρκεια: 30′
Μουσική: Acte Vide (Δανάη Στεφάνου: πιάνο, Γιάννης Κοτσώνης: electronics)

Cowards Bend the Knee (Guy Maddin, 2003)
Διάρκεια: 60′
Μουσική: Philip Jeck (turntables, electronics)

Κυριακή 26 Οκτωβρίου

Κοινωνική σαπίλα (μια περφόρμανς βασισμένη στην ομώνυμη ταινία του Στέλιου Τατασόπουλου, 1932)
Διάρκεια: 25′
Μουσική & Video: Voltnoi & Quetempo

The Passion of Joan of Arc (Carl Theodor Dreyer, 1928)
Διάρκεια: 82′
Μουσική: Jacob Kirkegaard (laptop)

http://www.sgt.gr/gr/programme/event/1780

http://youtu.be/X71lSEdtVoE?list=UUXM78ckp7n3ubyNBjQA65JA

Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία στην Ιταλία και στην Ελλάδα. Παράλληλα, έπαιξε ως μουσικός παραγωγός σε πολλά ραδιόφωνα για πολλά χρόνια και έγραψε ως μουσικός κριτικός σε μια σειρά περιοδικά. Αυτό συνεχίζει μέχρι και σήμερα.