Kat-The Drummer Woman | Συνέντευξη στο Περιοδικό
Μια πολυρυθμική οντότητα πίσω από τις ηχηρές κιθάρες των The Ex

Γνωρίσαμε την Katerina Rijcken– Bornefeld μόλις είχε ενσωματωθεί με τους The Ex και από τότε την παρακολουθούμε όπως και όλη την ομάδα. Αυτό που διαπιστώνει κανείς χρόνο με το χρόνο είναι πως πέρα από την όποια πρόοδο των υπόλοιπων μουσικών, με τον Terrie Hessels απ’ την αρχή, τον Andy Moor από το ’90 και σχετικά πρόσφατα τον Arnold De Boer, η Kat με την μετρονομική αφρικάνικη τεχνική των κρουστών της έχει απογειώσει το σχήμα στο επίπεδο της της σύγχρονης αυτοσχεδιαστικής μουσικής. Αφορμή για την συζήτηση είναι η ταυτόχρονη κυκλοφορία δύο άλμπουμ της ντράμερ -μια ηχογράφηση σε κασέτα από το μακρινό 1983, το “Abflug”– και ένα εντελώς πρόσφατο, το “Angeltalk” στην ετικέτα του Thurston Moore. Προφανώς οι διαφορές είναι μεγάλες, από το πανκ-ροκ σχήμα των 3 Musketiere στο αυτοσχεδιαστικό, με άμπιεντ κρουστά, της τελευταίας δουλειάς της. Αν οι επιλογές μας είναι περισσότερο θέμα τύχης, στην περίπτωση της Kat, το ενδιαφέρον είναι πως πριν την επίδειξη των ικανοτήτων της στα κύμβαλα απέναντι στα μέλη του γκρουπ, δεν είχε ακούσει ποτέ τους The Ex ακόμη και στις πρόβες τους στο μπαρ που δούλευε!
Γιατί προτιμάτε τον ρυθμό (beat) αντί για κάποιο άλλο είδος ήχου;
– Πριν έπαιζα πιάνο και κιθάρα, αλλά μου ζητήθηκε από μια φίλη αν θα ήθελα να συνεργαστώ με τη μπάντα τους καθώς χρειάζονταν έναν ντράμερ. Έτσι άρχισα να ασχολούμαι και ανακάλυψα ότι λατρεύω τον ρυθμό!
Πείτε μας για την ιστορία των 3 Musketiere και την δημιουργία του “Abflug”.
-Οι Drei Musketiere δημιουργήθηκαν στη Στουτγάρδη – στην Γερμανία- το 1982 και έως το 1983 έδωσαν περίπου 12-15 συναυλίες. Τα μέλη ήταν η φίλη μου Io (μπάσο), η μαμά μου Ζίγκριντ (βιολί) και εγώ (τύμπανα και φωνή). Παίξαμε τα δικά μας τραγούδια με τον δικό μας μοναδικό τρόπο. Εκείνη την εποχή ηχογραφήσαμε μια κασέτα για την προβολή της δουλειάς, έτσι για πλάκα. Δυστυχώς το συγκρότημα έπρεπε να διαλυθεί, επειδή η Io κι εγώ αποφασίσαμε να μετακομίσουμε στο Άμστερνταμ για νέες περιπέτειες στη ζωή μας. Αργότερα, όταν έπαιζα στους The Ex και ο Terrie άκουσε την κασέτα, είπε ότι θα ήθελε να την κυκλοφορήσει ξανά στην Terp – την δισκογραφική του. Τελικά πήρε τόσα τα χρόνια για να γίνει αυτό το όνειρο πραγματικότητα.
Η μητέρα σας ήταν σπουδαγμένη βιολίστρια;
-Ναι, πήρε μαθήματα μουσικής για αρκετά χρόνια όταν ήταν νέα. Αλλά δεν έπαιξε βιολί επαγγελματικά. Ήταν διασκεδαστικό για αυτήν να παίζει πάλι και να παίζει ελεύθερα, με τον τρόπο που ήθελε και πιο πειραματικά.
Πώς ήταν η πανκ- ροκ σκηνή εκείνες τις ημέρες;
– Υπήρχαν πολλές καταστάσεις και δυνατότητες να βλέπουμε γνωστά συγκροτήματα και αυτό μας ενέπνεε. Ήμασταν τυχεροί γιατί είχαμε ευκαιρίες να παίξουμε σαν νέα μπάντα. Ήταν μια ζωντανή σκηνή με πολλούς διαφορετικούς ανθρώπους όπως squatters (καταληψίες), μουσικούς, καλλιτέχνες κλπ.
Πότε ενσωματωθήκατε στους The Ex;
– Συνάντησα την μπάντα μετά από ενάμιση χρόνο στο Άμστερνταμ. Υπήρχε ένα γυναικείο γκρουπ που ονομαζότανε The Wandas και καθώς η τραγουδίστριά τους ζούσε στο ίδιο σπίτι με αυτόν των The Ex -που έψαχναν εκείνη την εποχή για ντράμερ- με έφερε σε επαφή. Διοργανώσαμε μια συνάντηση πρόβας και με δέχθηκαν αμέσως.
Επηρέασε το κοινοτικό πνεύμα των καταληψιών της εποχής στο Άμστερνταμ, την κουλτούρα και την μενταλιτέ των The Ex;
– Καθώς ήμασταν όλοι squatters ήμασταν εντελώς μέσα σε αυτό που συνέβαινε. Πολλοί άνθρωποι μπόρεσαν να ζήσουν μια συλλογική ελεύθερη ζωή, βοηθώντας ο ένας τον άλλο, χτίζοντας νέους χώρους για τον πολιτισμό, τη δημιουργικότητα και το πείραμα. Παντού υπήρχαν γεγονότα που μας έδιναν εναύσματα δημιουργίας για μια καινούρια κοινωνία.
Πώς είναι τα πράγματα σήμερα στο squat κίνημα;
– Φυσικά, τα πράγματα άλλαξαν πολύ από τότε. Υπάρχουν ακόμα κάποιες καταλήψεις – πολλές νομιμοποιούνται. Είναι πολύ πιο δύσκολο για καταλήψεις τώρα – οι νόμοι έχουν αλλάξει.
Η μπάντα σου έδωσε την ευκαιρία να αλλάξεις και να αναπτύξεις τον τρόπο που παίζεις τα τύμπανα;
-Ναι, είχα μια μεγάλη ευκαιρία στους The Ex να αναπτύξω το στυλ του ντράμιν και είμαι πολύ ευγνώμων γι ‘αυτό. Εμπιστευόμαστε ο ένας στον άλλο τις ιδέες μας και αυτό είναι πολύ χρήσιμο. Και είναι οι πολλές συναυλίες που μας προσφέρουν την εμπειρία που χρειαζόμαστε.
Γιατί η μπάντα έχει τόση μεγάλη διάρκεια στο χρόνο;
– Έχουμε ελευθερία στον τρόπο με τον οποίο εργαζόμαστε και αυτό μας κρατά σε εγρήγορση. Ένα άλλο πράγμα είναι ότι ταιριάζουμε πολύ σαν άτομα, έχουμε τα ίδια ενδιαφέροντα και λειτουργούμε σαν συλλογικότητα.
Οι The Ex άλλαξαν πολύ τα τελευταία χρόνια;
-Μουσικά υπήρχε πάντα μια εξέλιξη. Μερικές φορές παίζουμε μαζί με άλλους μουσικούς και μαθαίνουμε από αυτούς. Μας αρέσει να δημιουργούμε όλη την ώρα νέες προκλήσεις. Ούτως, η μουσική έχει αλλάξει με την πάροδο των χρόνων, αλλά δουλεύουμε λίγο πολύ με τον ίδιο τρόπο όπως στην αρχή. Και εξακολουθούμε να δραστηριοποιούμαστε ως ανεξάρτητα άτομα στο χώρο της μουσικής.
Μας μιλάτε αν θέλετε για την ταυτόχρονη κυκλοφορία του σόλο δίσκου σας “Angeltalk” στην ετικέτα του γνωστού μας από τους Sonic Youth, Thurston Moore.
– Το «Angeltalk» είναι μια ηχογράφηση της θεραπευτικής μουσικής που παρέχω στους ανθρώπους. Εργάζομαι εδώ και πολλά χρόνια ως θεραπεύτρια, αλλά εδώ και κάποιο καιρό πηγαίνω κυρίως σε χώρους γιόγκα όπου παρέχω ένα «ηχητικό λουτρό» με τα θιβετιανά μου bowls, γκονγκ, rainstick, ocean drum κ.α. Ως θεραπεύτρια μπορώ να αισθανθώ την ενέργεια των ανθρώπων και αυτό μεταφράζεται μέσω των κρουστών μου. Οι ήχοι χαλαρώνουν βαθιά τους ανθρώπους. Η ηχογράφηση του «Angeltalk» και όλα τα ηχητικά λουτρά μου σκοπεύουν να θεραπεύσουν την εσωτερική αλήθεια της καρδιάς και της ψυχής σας έτσι ώστε τα όνειρα και τα οράματά σας να μπορούν να εκφραστούν στην αληθινή τους ουσία και στην καθαρή μορφή τους.