Lava Music Festival: Ο Γιάννης Νιάρχος μάς μιλάει για τον σμυρνέικο μανέ

Από τις 14 έως και τις 20 Ιουλίου σεμινάριο σμυρνέικου μανέ στη Νίσυρο

| 10/05/2023

Πλησιάζει ο καιρός και μας πιάνει ανυπομονησία για τον Ιούλιο, οπότε και θα διεξαχθεί το 3ο Lava Music Festival στη Νίσυρο. Οι εισηγητές και εισηγήτριες των μουσικών και σωματικών εργαστηρίων προετοιμάζονται και φέτος να συμβάλουν στο να γίνει αυτό το φεστιβάλ ένας θεσμός που θα ενισχύσει την ύπαρξη μιας κοινότητας που αρχίζει να δημιουργείται στο όμορφο αυτό νησί της Δωδεκανήσου, ο αντίκτυπος της οποίας επεκτείνεται σε πολλές περιοχές της Μεσογείου -και ακόμα παραπέρα, αν συνυπολογίσουμε τους ανθρώπους που βρέθηκαν στο Φεστιβάλ τα προηγούμενα χρόνια, από την Ελλάδα, την Τουρκία, την Ιταλία, τη Γαλλία, την Ινδία και ένα σωρό άλλες χώρες.

Το Περιοδικό, ως χορηγός επικοινωνίας, θα βρίσκεται μαζί με το Lava Music Festival σε όλη τη διαδρομή μέχρι και το νησί και θα σας παρουσιάσουμε συνεντεύξεις εισηγητών των σεμιναρίων για να πάρετε μια γεύση τι θα συμβεί εκεί. Και να προλάβετε να κλείσετε θέση άμεσα!

Δείτε εδώ το αναλυτικό πρόγραμμα [https://lava.aptaliko.gr/home]

 

Παρακάτω ο Γιάννης Νιάρχος, μας λέει δυο λόγια για τον “Σμυρναίικο Μανέ” που θα διδάξει στη Νίσυρο τον Ιούλιο 

Λεπτομέρειες εδώ

Είναι μανές ή αμανές; Από πού βγαίνει, από πού έρχεται η ονομασία αυτή;

Η ονομασία “μανές” γράφεται στις ετικέτες των δίσκων γραμμοφώνου και για τον Σμυρνέικο μανέ (μανές μινόρε, μανές Ταμπαχανιώτικος, μανές Τζιβαέρι κλπ) αλλά και για τον αμανέ αλά Τούρκα (μανές ουσάκ, μανές χιτζάζ, μανές σαμπάχ κλπ).  Ο Γιώργος Φαιδρός στην “Πραγματεία περί του Σμυρνέϊκου μανέ”, ονομάζει “μανέ” την κατηγορία των σμυρνέικων μανέδων. Λέει ότι προέρχεται από την λέξη Μανέρως, που είναι θρηνητικό τραγούδι που άρχισε στην περιοχή της Μικράς Ασίας των αρχαίων χρόνων. Ενώ η λέξη “αμανές”, κατά την άποψη του Γεωργίου Φαιδρού πάντα, αναφέρεται στους μανέδες αλά Τούρκα (χιτζάζ, ουσάκ, ραστ κλπ). Το ίδιο πράγμα λέει και ο Στελλάκης Περπινιάδης σε μια συνέντευξη του

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του σμυρναίικου μανέ; Επηρέασε άλλα είδη τραγουδιού στην Ανατολή ή στην Ελλάδα;

Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι οι σμυρνέικοι μανέδες επηρέασαν τον αυτοσχεδιασμό (ταξίμι) των σολιστικών οργάνων, όπως πχ το βιολί. Το σμυρνέικο μινόρε επηρέασε και τα ταξίμια μινόρε στο μπουζούκι από τότε που ο Ιωάννης Χαλκιάς ή Τζακ Γρηγορίου ηχογράφησε το “Μινόρε του τεκέ”, όπου έχει όλα τα μέρη του Μινόρε μανέ (ορχηστρικά και τραγουδιστικά). Αργότερα πάνω σε αυτή την γραμμή έγραψε ο Σπύρος Περιστέρης το “Μινόρε της αυγής”. Επίσης πολλά από τα μέρη (ορχηστρικά και τραγουδιστικά) του μπάλου μανέ, ταμπαχανιώτικου μανέ κλπ συναντάμε σε αυτοσχεδιασμούς (ταξίμια) σολιστικών οργάνων (βιολί, σαντούρι κλπ)  στα νησιά του Αιγαίου