State Of Da Boom: Συνέντευξη με Dj ALX και Dj Kebzer
Από τα πρώτα parties των 90's, στην Ηχοκρατορία, τους TXC και -πλέον- την επαναφορά του DJ στο προσκήνιο
#(Εκ της σύνταξης:) Το Περιοδικό για τη Διατάραξη της Κοινής Ησυχίας αποφάσισε -εν μέσω θέρους- να “εκκινήσει” με πιο σταθερό και συγκροτημένο τρόπο μια διαδικασία γνωριμίας, συνάντησης και ανοίγματος ενός -τρόπον τινά- βήματος διαλόγου με ανθρώπους, μουσικές, “φάσεις” και καταστάσεις, που με χίλιους δυο τρόπους, επιφυλάξεις, διαφωνίες, συμφωνίες ή επανoηματοδοτήσεις μπορούμε να πούμε, ότι ανήκουν στην underground, streetwise κουλτούρα των γειτονιών στις πόλεις μας.
Ροκ και χιπ χοπ, ρεμπέτικη ή παραδοσιακή και ηλεκτρονική, γκραφίτι και τατουάζ, street art και κερκίδες, θέατρα και κινηματογράφοι, πλατείες και γηπεδάκια και άλλα πολλά… με κάποιον τρόπο, έχουν ήδη βρεθεί (και θα συνεχίσουν να βρίσκονται) στο επίκεντρο της προσοχής μας. Το θέμα είναι να καταφέρουμε να μιλήσουμε λίγο περισσότερο και λίγο πιο αποτελεσματικά με τους πρωταγωνιστές (όχι αυτούς με το σακίδιο, τους “άλλους”). Με αυτούς που τα ζούνε. Σε αυτό το πλαίσιο συναντηθήκαμε με τους State Of Da Boom…
Ένα δίδυμο χιπ χοπ dj και παραγωγών. To σχήμα της Ηχοκρατορίας που θέλει να αλλάξει τα δεδομένα και να εισάγει το δικό του ήχο και στυλ στην urban μουσική του σήμερα. Αποτελείται από τον Dj ALX, έναν από τους πιο ταλαντούχους και σεβαστούς ανθρώπους της ελληνικής χιπ χοπ σκηνής, μέλος των TXC και «πατέρα» της Ηχοκρατορίας και από τον Dj Kebzer, έναν από τους καλύτερους beatmakers και scratchers που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στο χώρο. Μιλήσαμε πολύ για το μουσικό κομμάτι του χιπ χοπ, τις σύγχρονες τάσεις, τις ανησυχίες ενός καλλιτέχνη αυτού του χώρου και για το τι περιμένουμε από αυτούς το επόμενο διάστημα. Παρακάτω το αποτέλεσμα:
-State Οf Da Boom, ένα όνομα που υπάρχει πολύ καιρό. Η αρχική του σύνθεση ήταν οι Dj Alx-Dj Bedman-Dj Ellis. Ποιά είναι η νέα σύνθεση και ο νέος χαρακτήρας;
ALX: Τα πρώτα parties State Of Da Boom ξεκίνησαν το 1994, οπότε μπορούμε να πούμε ότι το όνομα αυτό, ξεκινώντας από ένα κλειστό κύκλο, το ξέρουν κάποιοι 20 χρόνια τώρα. Όταν κάναμε τον πρώτο δίσκο Terror X Crew που κυκλοφόρησε το Δεκέμβριο του 95, το label και το production ήταν State of da Boom, το οποίο μετά από 2 χρόνια έγινε η Ηχοκρατορία, ώστε να μείνει το SODB ως ομάδα DJ σε events ανεξαρτήτως live TXC, για να το διαχωρίσουμε. Τώρα με τον Kebzer ουσιαστικά το μετατρέψαμε σε σχήμα της Ηχοκρατορίας που αποτελείται από 2 beatmakers – μουσικούς – DJs και φτιάχνουν κυρίως djιστικη μουσική.
-Ποιά ανάγκη σας οδήγησε σε αυτό το σημείο; Τί κενό καλύπτει το SODB;
ΑLX: Παλιά στα 90s, για παράδειγμα οι De la soul, είχαν δικό τους DJ. Κάθε group είχε τον ήχο του, το scratch του, τη μουσική του, την ηχοληψία του, την παραγωγή του. Αργότερα το scratch στοιχείο άρχισε να φεύγει από το rap. Γενικά, τα στοιχεία του hip hop μεμονωμένα άρχισαν να έχουν το δικό τους κοινό. Στην παρούσα κατάσταση, σε ένα rap show, δε θα πάει κάποιος για τον DJ ή για τον beatmaker, θα πάει για τον rapper. Πάνω σε αυτό το πλάισιο είναι και οι State Of Da Boom, που ως ομάδα DJ εκμεταλευόμαστε όλα αυτά που έχουν βγει και επαναφέρουμε τον ρόλο του DJ βγάζοντας και δικό μας υλικό, remix δικών μας κομματιών ή τρίτων. Μπορεί να ακούσεις ένα rock κομμάτι με beat από πάνω και φωνητικά από κάποιο άλλο. Μπορεί να ακούσεις τα παλιά TXC με καινούριο beat. Είναι όλη αυτή η κουλτούρα του Mash Up που φεύγει από το rap και επεκτείνεται σε άλλα είδη. Προσπαθούμε να συνδυάσουμε οτιδήποτε υπάρχει στην κουλτούρα του DJ από παλιά μέχρι σήμερα.
Κebzer: Έχουμε 2014 και το κοινό που μπορούσε να ανακαλύψει και να υποστηρίξει το ‘90s boombap στην Ελλάδα, πάνω κάτω το έχει πάρει χαμπάρι. To ζήτημα είναι πως θα το μάθουν κι’ άλλοι. Για μένα, το μυστικό κρύβεται στην boombap αισθητική, ανεξαρτήτως είδους μουσικής.
-Δεν είναι και λίγο θέμα γενιάς αυτό; Είναι δηλαδή το ίδιο εύκολο για έναν παιδί που μεγάλωσε στη δεκαετία των ’00s να αντιληφθεί το boombap των 90s;
Κ. Όχι. Είναι χάσιμο χρόνου να “απαιτούμε” από τα νέα παιδιά να καταλάβουν τί είναι 90ίλα, γιατί η μουσική είναι βιωματική, συνέχεια του περιβάλοντος μέσα στο οποίο δημιουργήθηκε. Και κακά τα ψέμματα, ο κόσμος προχωράει γύρω μας. Δεν μπορούμε άλλο να προσποιούμαστε ότι δεν προχωράει τίποτα για ‘να το κρατάμε ακόμα αληθινό’.
-Πόσο εύκολο είναι να είσαι hip hop παραγωγός; Πως σχολιάζετε το λεγόμενο decentralization στην δισκογραφία, το ότι για παράδειγμα ένας παραγωγός μπορεί να δώσει μουσική για ένα τραγούδι, το οποίο θα το ακούσει μετά από κάποια χρόνια χωρίς να έχει λόγο στα υπόλοιπα μέρη της παραγωγής του;
K. Είναι η φυσική έξελιξη των πραγμάτων. Η μουσική παραγωγή γίνεται ολοένα πιο εύκολη και πιο φτηνή. Κάνεις ένα απλό mixdown του beat στο PC σου, το στέλνεις στον άλλον με ένα e-mail, το παίρνει το γράφει επι τόπου σε ένα home studio που έχει φτιάξει με ένα καλό μικρόφωνο και μια καλή κάρτα ήχου, και το τραγούδι είναι έτοιμο με έλαχιστα έξοδα. Τέτοια τραγούδια μπορεί να είναι και 50 πριν καταλήξει το tracklist ενός δίσκου στα 15. Στην διάρκεια αυτής της διαδικασίας, ο beatmaker είναι απών γιατί δεν υπάρχει budget ή χρόνος, ταυτόχρονα και από τις 2 πλευρές. Αλλά στο τέλος πάντα κάποιος κάνει τον παραγωγό, απλά συνήθως είναι ο ίδιος ο rapper.
-Δεν παραμερίζεται όμως έτσι ο παραγωγός;
Α. & K. Δεν υπάρχει πλέον ο παραγωγός με την έννοια που υπήρχε παλαιότερα.
Κ. Δεν υπάρχει γιατί η πρόοδος της τεχνολογίας εκδημοκράτισε τη μουσική. Αυτό είναι καλό και κακό. Κακό γιατί έγινε υπερβολικά έυκολο για τον οποιοδήποτε να κάνει μουσική με αποτέλεσμα να χάνονται μέσα στην μάζα πολλά κάλα ονόματα. Από την άλλη, κάποιοι οι οποίοι πιθανόν να μην είχαν τη δυνατότητα πριν από 15 χρόνια να ακουστούν, τώρα ακούγονται γιατί είναι πιο έυκολο να προβληθούν δημόσια.
Α. Το Ίντερνετ σου γέμισε τη θάλασσα ψάρια, απλά δεν είναι όλα το ίδιο νόστιμα.
-Για έναν MC είναι πιο εύκολο να βγάλει τα συναισθήματά του μέσα από τους στίχους του. Για έναν beatmaker είναι εύκολο να βγάλει τα συναισθήματά του στη μουσική του; Δηλαδή φτιάχνεις το ίδιο beat όταν είσαι ερωτευμένος και όταν είσαι τσαντισμένος;
Κ. Εννοείται 100%. Για μένα πάντα ήταν πιο εύκολο να εκφράστώ μουσικά, γι΄αυτό επέλεξα αυτόν ρόλο και όχι του στιχουργού/ράππερ.
Α. Απλά δεν έχει ο ακροατής πάντα την άμεση πληροφορία. Αν κάνει ο ράππερ ερωτικό, ο ακροατής ξέρει αν μιλάει για ξανθιά ή μελαχρινή. Αν κάνει ο beatmaker ερωτικό δεν είσαι σίγουρος για ποια μιλάει, αλλά ξέρεις ότι είναι σοβαρά τα πράγματα! (Γέλια)
-Υπάρχει ελληνικό Rap για τριαντάρηδες;
Κ. Το rap απαιτεί ένα συγκεκριμένο βαθμό ενέργειας και πάνω. Αν δεν υπάρχει αυτή η ενέργεια δεν είναι rap, είναι κάτι άλλο. Απλά έχει απήχηση κυρίως στις μικρότερες ηλικίες γιατί κακά τα ψέμματα, είναι ένα είδος μουσικής για άτομα που βράζει το αίμα τους. Δεν είναι μουσική που θα ακούσεις για να χαλαρώσεις.
Α. Ο άνθρωπος όσο πιο νέος είναι, είναι σφουγγάρι, θέλει να τραβήξει πληροφορίες. Ουσιαστικά το rap είναι σαν ένα urban δελτίο ειδήσεων, το οποίο σύμφωνα με τα βιώματά του ο καθένας έχει τη δυνατότητα να ζήσει μέσω ενός κομματιού που ακούει τα βιώματα κάποιου άλλου, είτε είναι φανταστικά, είτε story-telling, και απο εκεί και πέρα είναι στην κριτική του ικανότητα να φιλτράρει και να πάρει από τις 1000 λέξεις τις τρείς προτάσεις που μπορεί να τις κάνει κτήμα του και να ζήσει με αυτές.
– Το ελληνικό rap καλύπτει καλλιτεχνικά τις ανησυχίες που έχουν δημιουργηθεί από την κρίση; – Έχει ευθύνη πάνω σε αυτό;
Κ. Κοίτα, το ελληνικό rap ήταν το πρώτο που μίλησε για την κρίση. Και εννοείται ότι υπάρχει ευθύνη γι’ αυτό. Κάποιοι ξεχώρισαν και επιλέχτηκαν να βγουν μπροστά για να τα πουν για τους υπόλοιπους. Αυτή είναι ή ευθύνη. Γίνεσαι η φωνή του κόσμου. Για το αν καλύπτει όλες τις ανησυχίες ή όχι δεν μπορώ να σου απαντήσω. Αυτό καλύτερα να στο πει κάποιος που ακούει αυτή τη μουσική, όχι κάποιος που την φτιαχνει.
-Μπορεί να υπάρξει “ποιοτικό” Trap;
Κ. Όποιο είδος μουσικής και να πάρεις, αν ρωτήσεις κάποιον που το ακούει πορωμένα θα σου δείξει τουλάχιστον τρια ονόματα που να τα σπάνε. Αντικειμενικά. Άρα ναι, εννοείται ότι μπορεί να υπάρξει ποιοτικό Trap.
-Εσείς θα περπατήσετε σε αυτά τα μονοπάτια;
Α. Όλα είναι εκεί έξω, όποιος θέλει τα βρίσκει. Έαν τα βρεί και ποτέ.
-Το θέμα ως καλλιτέχνης είναι το τί θέλεις εσύ να βγάλεις ή το τί θέλει να ακούσει το κοινό;
Κ. Μου αρέσει να φτιάχνω μουσική για DJs και όταν ακούω ένα καινούργιο μου κομμάτι, το κρίνω πάντα από την οπτική του DJ. Αλλά ακόμα και έτσι, στο τέλος παραμένει δική μου δημουργία και έκφραση.
Α. Εγώ πιστεύω ότι είναι εκρεμμές. Άλλες φορές θα βγάλεις πράγματα τα οποία είναι μια έμπνευση του Σαββατοκύριακου και δεν θα το πιάσει (σχεδόν) κανείς, αλλά κάποια στιγμή κάτι που θα γουστάρεις πολύ που το έκανες, βλέπεις να το αγκαλιάζουν πολλοί.
-Πείτε μου 2 λόγια για το στούντιό σας, το 396 Rainlab, και ποιά είναι η σχέση σας με το αναλογικό στοιχείο;
Α. Το ξεκίνησα πριν από περίπου 11 χρόνια, σε ένα χώρο διαφορετικό από τον τωρινό 396, ως project Studio με αλυσίδα επαγγελματικών προδιαγραφών. Σε κάποια φάση το διέκοψα. Έπειτα γνώρισα τον Αντώνη (Rainman – Esc Key), ο οποίος είχε ένα χώρο στον οποίο πρόσθεσα κι εγώ τα δικά μου μηχανήματα, και ο Kebzer τα δικά του λίγο αργότερα.
Κ. Έτυχε να συναντηθούμε σε χρονικό σημείο που και οι τρείς θέλαμε να ασχοληθούμε με το hardware beatmaking. Δημιουργώντας και εξελίσσοντας αυτόν το χώρο, κάπου στο 2010 είχαμε καταφέρει να συγκεντρώσουμε σχεδόν οτιδήποτε έχει χρησιμοποιηθεί σε rap δίσκο. Εφέ, κονσόλες, μικρόφωνα, drum machines, και εννοείται samplers. Όπως έχει πει και ο Ηχοκράτορας, θέλεις να νοιώθεις και λίγο mad scientist, να γυρνάς κουμπάκια. Πιο πολλά κουμπάκια, καλή φάση.
Α. Το παλιό / αναλογικό σε αναγκάζει να δουλέψεις δημιουργικά, να εφευρίσκεις τρόπους να κάνεις αυτό που θές βάση των περιορισμών, κι αυτό σου καθορίζει το στυλ. Στα 3 χρόνια που μιξάραμε αναλογικά, ουσιαστικά εκεί που κερδίσαμε είναι ότι έχοντας κρατήσει τον τρόπο και το workflow του αναλογικού, μπορούμε να διακρίνουμε πιο εύκολα τι πρέπει να γίνει στο ψηφιακό για να έχουμε ένα ισορροπημένο αποτέλεσμα.
-ALX πες μας 2 λόγια για το Live ‘N’ Direct.
A. Το Live n Direct το είχαμε ξεκινήσει με τον Kebzer ως τίτλο εκπομπής περίπου πριν από 4 χρόνια στο stickcam με κάμερα στο χώρο του 396 Rainlab, αλλά εξαιτίας τεχνικών προβλημάτων, το σταματήσαμε. Τώρα με το Mixlr ξεκίνησα κάθε Δευτέρα στις 22.00 (http://mixlr.com/dj-alx/), πιο πολύ για να παίζω διάφορα πράγματα που ο κόσμος έχει καιρό να ακούσει και συνήθως κάθε εκπομπή έχει και μια συγκεκριμένη θεματική. Στις θεματικές παίζω πολλές φορές με βάση το ηχόχρωμα. Παίζω και ελληνικό ραπ. Για παράδειγμα σε μία εκπομπή έπαιζα τα πιο γνωστά κομμάτια, μετά στην επόμενη σκέφτηκα τα β’ κομμάτια ενός δίσκου.
– Dj ALX, σήμερα, το 2014, τί είναι οι Terror X Crew για σένα;
Α. Εγώ είμαι ακόμα Terror X Crew. Μέσα από την μουσική που έκανα ως TXC, ωρίμασα μουσικά. Αν δεις, από το 1ο EP μέχρι και το τελευταίο δίσκο που είχε περισσότερα μουσικά στοιχεία, είναι μία μετάβαση από το τελείως άτεχνο στο ραφιναρισμένο. Σαν μια αλχημιστική διαδικασία, παίρνεις το μόλυβδο και προσπαθείς να τον κάνεις χρυσάφι. Είναι μια δική μου πηγή έμπνευσης, όχι για να το επαναλάβω αλλά για να προσθέσω σε εκείνη την βιβλιοθήκη γνώσεων και αισθητικής.
– Kebzer, μίλησε μου για το scratch και για τη γεννιά των scratch Djs που το έχουν επαναφέρει στην επιφάνεια.
Κ. Αυτή τη στιγμή το scratch στην Ελλάδα παίζει να ζει τα καλύτερά του χρόνια! Προσωπικά, τον τελευταίο 1 χρόνο κάνω αποκλειστικά practice στο scratch. Ακούγοντας για πρώτη φορά απο κοντά τον Marvel και τον DJ Mode, κατάλαβα ότι το scratch στην Ελλάδα έχει πιάσει το επίπεδο του εξωτερικού! Υπάρχει πολύ μεγάλη κινητικότητα, παλιοί scratch DJs που ξαναστήσαν τα πικάπ τους, νέα παιδιά που παίζουν ήδη πολύ καλά. Aυτή είναι μια ένδειξη ότι τα πράγματα πάνε καλά. Το να ξέρεις να κάνεις scratch είναι ένα όπλο, είναι κάτι το οποίο δεν βλέπεις συχνά live.
-Τώρα θα σας δούμε αρχές Αυγούστου στο Beach Street Festival στη Μυτιλήνη. Τί περιμένουμε να δούμε από εσάς και από το φεστιβάλ;
Κ. Το Beach Street Festival είναι ήδη ένα από τα μεγαλύτερα urban φεστιβάλ στην Ελλάδα. Μας τιμάει το γεγονός ότι θα παίξουμε για δεύτερη φορά headliners σε ένα φεστιβάλ που συνδυάζει διακοπές σε νησί με καλή ψηφιακή μουσική και graffiti. Και φέτος θα έχει DJ sets με Dubstep, Trap, Dub, Roots Reggae, Rap, House, DnB και Electro. Εμείς θέλουμε να μετατρέψουμε το DJ set μας σε show, συναυλία. Θέλουμε να φρεσκάρουμε τη δισκογραφία που έχουμε δημιουργήσει και να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία για να παρουσιάσουμε στον κόσμο την άποψή μας για το πως πρέπει να είναι η urban μουσική το 2014. Συνδυάζοντας και τις boombap ρίζες μας, θα έχουμε και MC στο show, τον Φάνη Αφανή. Παίζουμε την 1η μέρα του φεστιβάλ, την Παρασκευή 1η Αυγούστου. Σας περιμένουμε.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με όλα τα παραπάνω:
www.facebook.com/StateOfDaBoom